آوین ویژه»

نخستین حمله پهپادی علیه پایگاه‌های ترکیه در نزدیکی مرز عراق لحظاتی از بیست و سومین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ ادعای نیویورک تایمز از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان انتشار کتاب تئاتری «صولت مرگ» بمب نقل و انتقالات پرسپولیس/ مهاجم ترکیه‌ای-آلمانی در رادار سرخ‌ها کمک ۱۸۵ میلیونی مردم یک روستای هرمزگان به جبهه مقاومت هدیه ویژه پزشکیان به کارمندان دولت در ۱۴۰۴ فوری/ سرمربی جدید پرسپولیس معرفی شد  تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت تعاملات علمی و فرهنگی میان ایران و ترکیه مدیریت غلط آب تولید گندم را کاهش داد پاسخ به یک گلایه؛ ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست زمان ازسرگیری فعالیت سفارت ایران در سوریه اعلام شد  آئین تکریم و معارفه استاندار قزوین خبر جدید از پرداخت همسان سازی حقوق بازنشستگان | مجلس گام نهایی را برداشت مسدود شدن خیابان‌های منتهی به «کنست» رژیم صهیونیستی از سوی معترضان تصادفات جاده ای در شهرستان قوچان ۲۱ درصد کاهش یافت عقبگرد یک میلیارد دلاری صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۳ / افت ۸ درصدی حجم صادرات آهن و فولاد کشور خودروسازان از ابتدای سال ۶میلیارد دلار ارز گرفتند

0

همزیستی و ارتباط هنرمند و صنعتگر در طول تاریخ بررسی شد

  • کد خبر : 47870
  • ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۴:۴۲
همزیستی و ارتباط هنرمند و صنعتگر در طول تاریخ بررسی شد

روح‌الله شمسی‌زاده هنرمند مجسمه‌ساز و مدیر هنری نمایشگاه «شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه» در یک نشست تخصصی به بررسی سه‌گانه نهاد، حامی و هنرمند و همچنین توجه به رسانه هنری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی نمایشگاه «شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه»، با حضور روح الله شمسی زاده مجسمه‌ساز و نمایشگاه‌گردان این رویداد، فرشید ملکان حامی نمایشگاه، عادل علاسوند مدیر گالری کیمن و تعدادی از اهالی رسانه و هنرمندان، ۲۰ دی در گالری کیمن برگزار شد.

در این نشست به دغدغه‌های سه گانه هنرمند، حامی و نهاد، جای خالی آن در دنیای هنر امروز و چگونگی تعامل و همنشینی این سه‌گانه، از سوی کیوریتور (نمایشگاه گردان) این رویداد پرداخته شد. همچنین رابطه میان خلق اثر هنری و دیزاین، جایگاه هنرمند و صنعتگر و همزیستی این ۲ در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفت.

روح الله شمسی زاده کیوریتور این رویداد در این نشست با اشاره به اینکه در برپایی این نمایشگاه سه رکن اصلی را مد نظر داشته است، گفت: رکن گالری کِیمَن، به عنوان نهاد برگزاری رویداد، رکن هنرمندان به عنوان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و رکن حامی، سه‌گانه کلاسیکی را شکل داده‌اند. این امر متعلق به دنیای امروز نیست و در عمق تاریخ، چه در جغرافیای تاریخی و هنری ایران و چه در جغرافیای تاریخی و هنری دنیا می توان آن را دید؛ برای مثال خانواده مدیچی در فلورانس ایتالیا با حمایت از هنرمندانی چون لئوناردو داوینچی و میکل آنژلو، نهضت رنسانس را شکل دادند دهند و سبب شدند شاهکارهای هنری در تاریخ شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این داستان نیز در هنر ایران وجود دارد، به نقاش‌خانه‌های سلطنتی اشاره کرد و توضیح داد: با نقاش‌خانه‌های سلطنتی چون نقاش‌خانه سلطنتی شاه عباس صفوی در اصفهان، نقاش‌خانه سلطنتی کریم‌خان زند در شیراز و نقاش‌خانه سلطنتی فتحعلی‌شاه قاجار در تهران روبه‌رو هستیم. در این بین فردی با نام «نقاش باشی» دربار که مورد حمایت نهاد حامی دربار است، نقش حلقه واسط میان هنرمندان و دربار را بازی می کند. و من نیز در این نمایشگاه همان نقاش باشی همچون عبدالله خان هستم. عبدالله خان، نقاش باشی دربار فتحعلی‌شاه و معمار باشی، مجسمه‌ساز، نقاش و جواهرساز بوده است. او بعد از فتحعلی‌شاه قاجار، فرمانی توسط محمد شاه قاجار می‌گیرد که بخشی از اصناف آن دوره چون جواهرسازان، معماران، نقاشان، شماعان (شمع سازان) و غیره را ذیل حمایت خود قرار دهد.

این هنرمند مجسمه ساز گفت: این واسطه، سبب ایجاد رابطه و موازنه‌ای میان نهاد حامی و اجرا کننده و هنرمند می‌شود. ریشه این جریان را می توان در اسطوره‌های سومر و بین‌النهرین هم مشاهده کرد. متوجه شدم که مواردی که امروز در مورد حمایت، حامی و جریانی که می‌تواند در مسیر فراید رشد یک هنرمند قرار بگیرد، متعلق به امروز نیست. در حافظه ذهنی و هنری انسان‌ها وجود دارد. در داستان این اسطوره‌ها به سه مورد حمایت از متریال، حمایت از اثر و در نهایت حمایت از فعل هنری یا همان صنعت‌گر می‌رسیم. این سه گانه حمایتی در دوره‌های مختلف تاریخی دیده می‌شود که سه‌گانه‌ای کلاسیک است که همیشه در بستر فرهنگ و هنر و جامعه ایران و دنیا وجود داشته است.

شمسی زاده تصریح کرد: در دنیای امروز نهادهای موثر، گالری‌ها هستند؛ جایی که به واسطه آن هنرمند در موقعیتی قرار می‌گیرد که در آرت سین‌هایی چون حراجی‌ها، دوسالانه‌ها، سمپوزیوم‌ها، بینال‌ها، رویدادهای جهانی، آرت سین‌های ملی و بین‌المللی دیده شود. حال، نهاد و حامی در کنار هنرمند قرار می‌گیرند تا هنرمند بتواند اثرش را ارائه کند.

وی در توضیح بیشتر گفت: در این نمایشگاه خواستم هنرمند تجسمی علاوه بر خلق اثر هنری، یک کار در حوزه دیزاین هم ارائه دهد؛ جالب اینکه بسیاری از هنرمندان تجسمی این تجربه را داشتند، یعنی یک نقاشی یا مجسمه‌ای ساخته‌اند و در کنار آن یک صندلی یا زیورآلاتی نیز طراحی کرده‌اند اما در نگاه هنرمند هر دو این خلق‌ها ارزشمند است و هیچ فاصله‌ای میان آن دو نمی‌بیند. بنابراین برای برپایی نمایشگاه سراغ چند دسته از هنرمندانی رفتیم که علاوه بر خلق اثر، فعالیت‌های دیگری هم داشته‌اند، هنرمندانی که جواهرات طراحی می‌کردند. هنرمندانی که علاوه بر نقاشی و مجسمه، آثار کاربردی ارائه می‌دادند و هنرمندانی که علاوه بر کاربرد، به مساله دیزاین هم می‌اندیشیدند. پس بحث کاربرد و رسانه (متریال) مطرح می‌شود که سراغ سفارش هم رفتیم. جایی که هنرمند علاوه بر خلق، کاربرد و رسانه به سفارش و سفارش دهنده نیز فکر می‌کند. اینجا هنرمند وارد حوزه دیزاین می شود. هنر صرف دیگر مساله نیست و مخاطب، سفارش و کاربرد محصول نیز به میان می آید که در برپایی این نمایشگاه این موارد مد نظر قرار گرفت.

عادل علاسوند مدیر گالری کِیمَن نیز درباره این گالری توضیح داد: گالری ما در حوزه آرت و دیزاین فعالیت خود را آغاز کرده و در هر دو حوزه رویدادهایی را در سال برپا خواهیم کرد و نمایشگاه «شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه» به گونه‌ای هدف ما از شکل‌گیری و هدف گالری کیمن را به وضوح نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=47870

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.