آوین ویژه»

شهید رئیسی در مسیر مقابله با معضلات اجتماعی گام برداشت شمار دانشجویان خارجی علوم پزشکی مازندران به ۲۵۱ نفر رسید فوری | اطلاعیه جدید دولت برای یارانه بگیران | زمان دقیق واریز یارانه آبان ماه اعلام شد آمار شگفت انگیز معامله طلا در بورس برگزاری جشن میلاد حضرت علی (ع) در گود زورخانه علیدخت ماجرای مذاکره ظریف با آمریکا در داووس چیست؟ حملاتی به نطنز انجام شده و در حال بررسی هستیم اعلام نامزدهای بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم فجر ریانووستی: سفیر جدید روسیه در آمریکا هفته آینده به واشنگتن می‌رود مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی برکنار شد تهدید منافع کارگران و بازنشستگان | بدهی های دولت از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟ عشایر نقش بی‌بدیلی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند معافیت دانشجویان ممتاز دکتری از آزمون جامع سازمان سینمایی سوره با یک اثر کمدی فانتزی در جشنواره فیلم فجر ارکستر موسیقی ملی ایران به استقبال بهار رفت با ۳۰۰ میلیون در این محله های تهران خانه رهن کنید دستورات اژه‌ای در برخورد با “جرائم خشن” کامل اجرایی می‌شود؟ میزان استفاده از فضای مجازی برای توسعه سواد ناچیز است

0

شاهین فرهت: «آهنگسازی» نقطه قوت آثار مکتوب «موسیقی فجر» است

  • کد خبر : 54386
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۴:۵۰
شاهین فرهت: «آهنگسازی» نقطه قوت آثار مکتوب «موسیقی فجر» است

شاهین فرهت بیان کرد که آثار ارسال شده به بخش پایان‌نامه جشنواره موسیقی فجر کم نقص بوده و بخش آهنگسازی نقش پررنگ‌تری در میان پایان‌نامه‌های ارسالی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شاهین فرهت عضو هیئت داوری بخش پایان‌نامه چهلمین جشنواره بین الملی موسیقی فجر با بیان اینکه هنرمندان جوان در بخش تکنیک‌های آهنگسازی پیشرفت کرده‌اند، گفت: در میان پایان‌نامه‌های ارسالی استعدادهای درخشانی وجود داشت که کیفیت آثار در بخش آهنگسازی پررنگ‌تر بود. پایان‌نامه‌ها در بخش نوازندگی شرایط متفاوت‌تری داشتند. در واقع به دلیل پیشرفتِ روز به روز تکنیک‌های نوازندگی پایان‌نامه های موجود قابل توجه بودند و چندین اثر پژوهشی جدی در میان آثار ارزیابی شده وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه آثار رسیده در بخش آهنگسازی دربرگیرنده موسیقی ایرانی، جهانی و حتی تلفیقی از این ۲ بود، توضیح داد: تنوع آثار در این بخش برای من بسیار قابل توجه بود، چون هم آثار تلفیقی و هم ایرانی بسیار درست و تکنیکی طراحی شده بود. نکته جالب این است که یکی از آثار به لحاظ نغمه پردازی و هارمونی خیلی شبیه آثار خودم بود در واقع اثری در میان پایان‌نامه ها وجود داشت که ایده نزدیکی به آثارم بود و از موضوع به وجد آمدم.

عضو هیئت داوری بخش پایان‌نامه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در پاسخ به این پرسش که جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی چگونه می‌تواند حامی هنرمندان جوان موسیقی باشد، گفت: در حقیقت اساس تشکیل جشنواره‌ها در همه دنیا علاوه بر به رخ کشیدن جلوه‌هایی هنر موسیقی، در واقع فرصتی است برای حضور هنرمندان و گروه‌های موسیقی جوان که در جشنواره شرکت کرده‌اند. از همین رو باید شرایط مساعد برای اجراهای هرچند کوچک با ارکستر سمفونیک در جشنواره بین المللی موسیقی فجر فراهم شود. ولی متاسفانه در حال حاضر شرایط، آماده پذیرش و اجرای تمامی آثار نیست.

وی عنوان کرد: به اعتقاد من می‌توان با برنامه ریزی درست و با حمایت دولت بعد از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به آثار برگزیده در بخش پایان‌نامه‌ها فرصت اجرا داد.

فرهت بیان کرد: شنیده شدن اثر توسط مخاطب، حیاتی‌ترین بخش زندگی یک هنرمند است از همین رو با توجه به نگاه تشویقی و حمایتی باید شرایط اجرا برای هنرمندان جوان فراهم شود.

این آهنگساز پیشکسوت با بیان اینکه وجود رهبر دائمی در ارکستر سمفونیک تهران و ارتباط مستمر با هنرمندانِ جوان در مسیر رشد آنها بسیار مهم و راهگشا است، گفت: واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران برای اجراهای خود معمولاً سراغ آثار معروف از هنرمندان مشهور می‌رود و آثار ارزشمند و تکنیکال موزیسن‌های ایرانی کمتر در ردیف اجرایی آنها قرار می‌گیرد. اما واقعاً لازم است سراغ هنرمندان جوان که در همین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به نوعی امتحان خود را پس دادند، بروند و آثاری از آنها را روی صحنه ببرند.

فرهت در پایان درباره آثار بررسی شده اظهار کرد: بیش از ۱۰ عنوان پایان‌نامه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد برخی از آثار قابل توجه بود و به ویژه در بخش آهنگسازی به صورت کاملاً علمی کار شده بود و نویسنده با هدف، عشق به موسیقی و اشتیاق پایان‌نامه را به رشته تحریر درآورده بود که از این جهت ستودنی و نقطه قوت آثار داوری شده در بخش پایان‌نامه‌ها بود و از همه مهمتر که شاهد بودم آهنگسازی موسیقی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ ۱۴۰۳ در تهران و استان‌های کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=54386

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.