آوین ویژه»

اختتامیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در قزوین خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد مبلغ پایین همسان سازی حقوق داد مجلس را هم در آورد | وای به حال بازنشستگان! جزییات و نکات مهم مذاکره امروز ایران و آمریکا حمله مرگبار به زادگاه زلنسکی/ روسیه به سیم آخر زد کشف خودروی سرقتی و دستگیری سارق توسط پلیس میانه ۱۷۸ شرکت حمل و نقل مسافری و باری در گلستان فعالیت می‌کنند ریزش ساختمان ۶ طبقه در زیتون کارمندی اهواز ۵ موشک از لبنان به شمال اراضی اشغالی شلیک شد+ فیلم دستور ویژه رئیس جمهور برای شتاب در تکمیل پروژه نیروگاه حرارتی طبس فارسی ها در اردیبهشت رکوردار مصرف برق شدند توزیع غذای نذری همزمان با میلاد مولود کعبه در آستانه اشرفیه گروسی: ارائه تضمین توسط ایران ضروری است آیت الله سبحانی: اولین معصیتی که در دنیا رخ داد حسد بود تساوی بدون گل تراکتور و التعاون در نیمه نخست آمریکا شبکه شرکتی امام جمعه را تحریم کرد استان سمنان فردا هم تعطیل شد ورشو: لهستان نباید به اوکراین نیرو اعزام کند

0

چالش‌های پرداختن به موسیقی متال در مستند «مرزهای خاموشی»

  • کد خبر : 55281
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۴:۴۷
چالش‌های پرداختن به موسیقی متال در مستند «مرزهای خاموشی»

امید هاشم‌لو کارگردان مستند «مرزهای خاموشی» درباره چالش پرداختن به موسیقی متال و نزدیک شدن به شخصیت همایون مجدزاده کاراکتر اصلی فیلم توضیح داد.

امید هاشم‌لو کارگردان مستند «مرزهای خاموشی» که یکی از مستندهای حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شکل‌گیری ایده ساخت این مستند گفت: فراگیر شدن اینترنت در اواخر دهه ۷۰، جان تازه‌ای به جریان موسیقی راک بعد از انقلاب داد و راهی برای ارتباط با مخاطب به وجود آورد. دوره‌ای که فضای فرهنگی کمی باز شد و برای مدتی امکانی برای اجرای این گروه‌ها فراهم شد. کنسرت‌های اوایل دهه ۸۰ در دانشگاه هنر تهران در فضای دانشجویی آن دوران بسیار مورد توجه بود و من هم شنونده این آثار بودم.

وی افزود: ولی تغییر سیاست‌های فرهنگی در سال‌های بعد چالش‌های جدی برای این جریان ایجاد کرد و مشکلات حادی برای موزیسین‌ها به وجود آورد که با شدت و ضعف همچنان ادامه دارد. جوانان آن روز حالا در آستانه میانسالی هستند و «مرزهای خاموشی» داستان یکی از آن‌هاست.

هاشم‌لو درباره تولید مستند «مرزهای خاموشی» توضیح داد: از اواسط سال ۱۳۹۴ و با کنسرت‌های «کَهت‌مَیان» در تهران و کرمان فیلمبرداری شروع شد که در طول حدود ۳ سال بخش عمده‌ای از کار پیش رفت و بعد از یک وقفه طولانی در سال ۱۴۰۰ راف کات آماده شد. این فیلم با گروه بسیار کوچکی تولید شده و در نتیجه تولید و پُست پروداکشن وقت زیادی گرفت. موسیقی این مستند توسط همایون مجدزاده کاراکتر اصلی فیلم، ساخته می‌شد که ضبط و میکس آن خیلی طول کشید. بعد هم نوشتن نریشن و ضبط آن و در نهایت صداگذاری را داشتیم که آخرین تغییراتش همین امسال انجام شد.

چالش‌های پرداختن به موسیقی متال در مستند «مرزهای خاموشی»

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به موضوع مستند و موسیقی متال با چه چالش‌هایی مواجه بوده است، مطرح کرد: به هر حال پرداختن به موسیقی متال چالش‌برانگیز است. بسیاری از تولیدات موسیقی در عرصه عمومی مجال بروز و تجربه نداشته‌اند و این ژانر هم در رسانه‌های رسمی غایب است. در نتیجه آگاهی لازم وجود ندارد و تصویر مخدوشی از آن در ذهن افراد وجود دارد که برای جلب همکاری تلاش مضاعفی می‌طلبد. شخصیت محوری «مرزهای خاموشی» هم با همین چالش‌ها مواجه است و برای باز کردن درهای بسته و عبور از موانع تلاش می‌کند. اما برای ما چالش اصلی نزدیک شدن به این شخصیت و به تصویر درآوردن دنیای او بود که در آن موسیقی متال سهم بزرگی دارد.

هاشم‌لو درباره شرکت نکردن در هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بیان کرد: ۲ سال پیش نسخه بلندتری از فیلم را آماده کرده بودم ولی بعد از ثبت‌نام از شرکت در «سینماحقیقت» منصرف شدم. امسال نیز نسخه نهایی فیلم با تغییراتی آماده شد اما چون قبلاً ثبت نام صورت گرفته بود، امکان حضور نداشت.

این مستندساز در پایان درباره حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره، رویداد تخصصی فیلم مستند نیست و مخاطب گسترده‌ای دارد که می‌تواند زمینه آشنایی افراد بیشتری با این موسیقی و موزیسین‌های فعال آن را فراهم کند. امیدوارم «مرزهای خاموشی» در ذهن تماشاگران فجر بماند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=55281

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.