آوین ویژه»

موسیمانه بدون حضور در نشست خبری کشور را ترک کرد مستندات سفر «صادق» موجود است؛ وزارت راه باید پاسخگوی ماجرا باشد جهاد علمی امام هادی(ع) برای مقابله با فرقه های انحرافی؛ «جامعه کبیره» میراث ماندگار شیعه است معرفی نامزدهای جشنواره «نمای باران» مرزبانی و پلیس با مجاهدت در جهت امنیت مردم افتخار آفرینی می‌کنند ضرورت پذیرفتن FATF برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دیش جدید استارلینک با سرعت گیگابیتی نقاشی‌خط‌های «کمی بیا نزدیکتر» به نیاوران رسید هوشمندسازی یک معدن طلا توسط دانشگاه شهید بهشتی انقلاب اسلامی به دنبال برقراری یک نظام عادلانه در جهان است سهیل صحرایی از پرسپولیس نمی‌رود/ باشگاه با انتقالش مخالفت کرد؟ نخستین اظهارات قاتل امیرمحمد خالقی کارگران و کارفرمایان برای دستمزد ۱۴۰۴ متحد شدند تصویری از دیدار معاون پزشکیان با مخبر اهدای یک هزار و ۲۰۰ واحد خون از استان مرکزی به مصدومان حادثه بندرعباس ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در «عسلویه» کشف شد «پیشمرگ»؛ تجربه یک داستان اکشن با داماد کردستان پذیرش چهار پلتفرم حوزه خرید و فروش اینترنتی طلا در سندباکس تنظیم‌گری

0

«سینما ماجرا» علیه فراموشی است؛ دلیل توقف ورکشاپ علی رفیعی چه بود؟

  • کد خبر : 56778
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۳۴
«سینما ماجرا» علیه فراموشی است؛ دلیل توقف ورکشاپ علی رفیعی چه بود؟

نشست خبری برنامه «سینما ماجرا» با حضور ستاره اسکندری امروز ۸ بهمن در کافه خانه مانا برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه «سینما ماجرا» با حضور پویا نبی کارگردان و ستاره اسکندری تهیه کننده امروز ۸ بهمن در کافه خانه مانا برگزار شد.

در ابتدای نشست ۲ قسمت از فصل اول «سینما ماجرا» برای خبرنگاران پخش شد.

پویا نبی کارگردان اثر درباره این برنامه که در آیتم‌های کوتاه به معرفی فیلم‌های سینمای ایران و حواشی مربوط به آنها می‌پردازد، عنوان کرد: «سینما ماجرا» از یک احساس نیاز شکل گرفت. در برخوردم با بچه‌های نسل جوان به طور عجیب متوجه می‌شدم که فیلم‌های تاریخ سینما را تماشا نکرده‌اند درنتیجه تصمیم گرفتیم چنین برنامه‌ای بسازیم.

وی تاکید کرد: سعی کردیم فیلم‌ها مربوط به دهه خاصی نباشد و از سال ۱۳۱۲ اولین فیلم موجود بلند سینما یعنی فیلم «حاجی آقا آکتور سینما» در این لیست هست تا اواسط دهه ۸۰ و فیلم «چهارشنبه سوری» آقای فرهادی.

ستاره اسکندری عنوان کرد: «سینما ماجرا» برنامه‌ای علیه فراموشی است زیرا این روزهای سینمای ما روزهای دردناکی است و لازم است که نسل جدید درباره ارزش‌های تاریخ سینما بدانند.

وی افزود: دوست داریم بیش از ۱۵ قسمت این برنامه را بسازیم اما دغدغه مالی و نبودن پشتوانه و نمایش‌دهنده رسمی ما را محدود کرده است. ما فقط می‌خواستیم یادبودی از فیلم‌ها و کارگردانان بزرگ سینما داشته باشیم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: «سینما ماجرا» همچنین بستر مناسبی برای معرفی جریان‌های اجتماعی است. به خصوص در سال‌های اخیر که سینماگران در محدودیت‌های خاصی فعالیت می‌کنند و ما عناوین مختلفی مانند ممنوع‌الکاری را می‌شنویم. به نظر من هرگر نمی‌توان هیچ هنرمندی را از کار کردن و فکر کردن منع کرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه جریانی هنر این روزها را تبدیل به یک اتفاق فرمایشی کرده است و آثاری که در شبکه نمایش خانگی، تلویزیون، سینما و تئاتر دیده می‌شود سویه‌های دیگری دارند. این روزها همه‌چیز تغییر هویت داده است و ما قصد داریم که یادآوری کنیم. این روزها پولی شدن هویت و صورت همه چیز را در سینما، تئاتر و موسیقی تغییر داده است.

اسکندری بیان کرد: من این روزها کمتر خودم را بازیگر می‌دانم و دنبال این هستم که معنای زندگی خودم را تفسیر کنم. همچنین در اندازه خودم سعی می‌کنم حرمت استادانم را نگه دارم. مانند برگزاری ورکشاپ استاد علی رفیعی که به دلیل درخواست استعلام از ایشان برگزار نشد.

وی درباره بستر پخش «سینما ماجرا» توضیح داد: باید بپذیریم که امثال این برنامه‌ها در سیاست‌های فرهنگی ما جایی ندارند. پلتفرمی که اکنون می‌توانیم این برنامه را پخش کنیم یوتیوب است و در کانال شخصی بنده منتشر خواهند شد. امیدوارم دوستان دیگری نیز برای ادامه ساخت این برنامه راغب باشند. من برای پخش این برنامه به پلتفرم‌های داخلی هم مراجعه کردم اما تاکنون جواب مثبتی دریافت نکردم.

پویا نبی درباره معیار انتخاب فیلم‌های این برنامه بیان کرد: ما ابتدا چیزی حدود ۳۵ فیلم را انتخاب کردیم اما به دلیل شرایط اقتصادی که داشتیم ناگزیر برخی آثار را حذف کردیم. دلیل انتخاب این آثار این بود که متاسفانه در کشور ما نسخه مطلوبی از برخی فیلم‌های قدیمی وجود ندارد. من حتی برخی پوسترها و فیلم‌ها را شخصاً از خود تهیه‌کننده‌ها دریافت کردم. معیار بعدی ما برای انتخاب داستان شکل‌گیری فیلم‌ها بود. نکته بعدی این بود که ما دوست داشتیم از کارگردانان موج نوی سینما فیلمی در این برنامه داشته باشیم. یک بخشی هم مربوط به ملاحظات بود که قابل کتمان نیست.

اسکندری درباره توقف ورکشاپ علی رفیعی در اصفهان توضیح داد: در اصفهان شماره ملی استاد رفیعی را برای استعلام خواستند و ما تصمیم گرفتیم که این برنامه برگزار نشود و بعدتر با قوت و شایستگی این ورکشاپ ادامه پیدا کند. تئاتر هرگز محل درآمدی برای دکتر رفیعی نبوده است و چندین ورکشاپ رایگان برگزار کرده‌اند ما نیز به عنوان شاگردان ایشان سعی می‌کنیم این ورکشاپ‌های رایگان همچنان ادامه داشته باشند.

پویا نبی عنوان کرد: مخاطب هدف «سینما ماجرا» کسانی هستند که اطلاعاتی درباره تاریخ سینمای ایران ندارند و فیلم‌های مهم سینمای ایران را تماشا نکرده‌اند. درنتیجه سعی کردیم با ریتم تند و تصاویر جذاب اطلاعاتی درباره این فیلم‌ها ارائه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: آرشیو روزنامه اطلاعات، آرشیو مطبوعات آن دوران، آرشیو فیلمخانه ملی و برخی کتاب‌ها برای ساخت این برنامه بسیار کمکمان کرد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=56778

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.