آوین ویژه»

فوری: مالک پرسپولیس کنار کشید! / صاحب جدید پرسپولیس چه کسی خواهد بود؟ رژیم صهیونیستی دچار شکست شد؛ لزوم حمایت از لبنان و غزه ابراز شرمندگی ۳۵۰ چهره سینمایی از انفعال در برابر رژیم صهیونیستی کشف ۳ قبضه سلاح و شکار غیرمجاز در شهرستان خفر آذربایجان در رتبه ۱۰ ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور قرار دارد چرا آیت‌الله نوری‌همدانی حکم به محارب بودن تهدیدکنندگان رهبری دادند؟ تأمین آب آشامیدنی در خشک‌ترین مکان روی زمین جابجایی بیش از ۹۰۹ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی واشنگتن‌پست: گوش ترامپ به درخواست ماسک برای لغو تعرفه‌ها بدهکار نیست «صفرنامه» و چند روایت تازه از رسیدن به پیاده‌روی اربعین پزشکیان: استعفا نخواهم داد تهدید جدی بیخ گوش بازنشستگان | همسان سازی به رویا تبدیل خواهد شد حمله هوایی به جنوب سوریه/ اردن در سوریه چه می کند؟ ورود هفت هزار و ۲۸۷ پرونده تخلف اقتصادی به تعزیرات حکومتی اردبیل ششمین دیدار «نتانیاهو» و «اسموتریچ» طی ۳۶ ساعت گذشته درباره آتش‌بس غزه حرکت اتوبوس حامل اسیران فلسطینی از زندان عوفر+ فیلم درخواست وزارت کشاورزی از نیرو برای ارائه برنامه‌ مدون مصرف آب کشاورزی محکومیت پرسپولیس به پرداخت بدهی ۲۲ میلیارد تومانی

1

«هدویگ»؛ روایتی مبتنی بر جریان سیال ذهن در پیوند با «مرغابی وحشی»

  • کد خبر : 57250
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
«هدویگ»؛ روایتی مبتنی بر جریان سیال ذهن در پیوند با «مرغابی وحشی»

نمایش «هدویگ» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند از آثار حاضر در چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر با بهره‌گیری از بینامتنیت با نمایشنامه «مرغابی وحشی» هنریک ایبسن و روایتی چندصدایی خلق شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «هدویگ» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند که پس از اجراهای عمومی در چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر نیز روی صحنه رفت، توانسته است به یکی از آثار قابل بحث در تئاتر امروز ایران تبدیل شود.

بینامتنیت با ایبسن و بازآفرینی دراماتیک

یکی از نقاط قوت این نمایش، بینامتنیت آن با نمایشنامه معروف «مرغابی وحشی» هنریک ایبسن، نمایشنامه‌نویس برجسته نروژی است. برهانی‌مرند در نگارش «هدویگ» به شیوه‌ای پیش رفته که ردپای متن اصلی به وضوح حس می‌شود، اما اثر نهایی صرفاً بازآفرینی ساده‌ای از متن ایبسن نیست. این نمایش، دراماتورژی غنی، پی‌رنگ و عمیقی دارد که نشانه‌هایی از چندصدایی میخائیل باختین را به نمایش می‌گذارد.

در طول نمایش، مخاطب با فضای چندزبانی روبه‌رو می‌شود که به تعبیر باختین، والاترین درجه آن در رمان محقق می‌شود. این چندزبانی نه‌تنها به متن «مرغابی وحشی» وفادار است، بلکه ارزش‌های جدیدی نیز به آن می‌افزاید و برهانی‌مرند به خوبی توانسته است این ظرفیت را در متن «هدویگ» تقویت کند.

سیالیت ذهنی بدون انحراف از مسیر اصلی

روایت نمایش «هدویگ» از فضایی سیال ذهن بهره می‌گیرد که آن را از قالب کلاسیک آثار ایبسن جدا می‌کند. این ویژگی به کارگردان اجازه داده است تا میزانسن‌هایی خلاقانه و تأثیرگذار خلق کند. اما با وجود این نوآوری‌ها، نمایش از مرزهای روایی خود خارج نمی‌شود و گرفتار حواشی بی‌مورد یا زیبایی‌شناسی‌های صرف نمی‌گردد. زیبایی، منطق و دینامیک اجرایی در این نمایش به شکلی هماهنگ و هدفمند پیش می‌رود.

«هدویگ»؛ روایتی مبتنی بر جریان سیال ذهن در پیوند با «مرغابی وحشی»

بازی بازیگران و ریل‌گذاری دقیق کارگردان

یکی دیگر از نکات برجسته در نمایش «هدویگ»، هدایت بازیگران توسط کارگردان است. بازی‌ها در طول نمایش، انسجام و کیفیت خود را حفظ می‌کنند و هیچ‌گاه از فضای کلی اثر جدا نمی‌شوند. این موضوع به‌ویژه در اثری با بن‌مایه‌های کلاسیک، چالشی بزرگ است که برهانی‌مرند توانسته است به‌خوبی از عهده آن برآید.

نورپردازی، طراحی صحنه و دیگر عناصر اجرایی نیز کاملاً در خدمت روایت نمایش قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه گسست یا انحرافی در تمرکز مخاطب ایجاد نمی‌کنند. این انسجام اجرایی باعث شده است تا نمایش «هدویگ» به اثری ۱۰۰ دقیقه‌ای تبدیل شود که مخاطب را تا انتها همراه نگه می‌دارد.

تحلیل‌پذیری مدرن و کلاسیک «هدویگ»

«هدویگ» نمایشی است که هم از منظر کلاسیک و هم مدرن قابلیت تحلیل دارد. ساختار دراماتیک اثر به‌راحتی امکان تحلیل بر اساس ژانرشناسی ارسطویی را فراهم می‌کند در حالی که نگاه مدرن به چندصدایی و سیالیت روایت، دریچه‌های جدیدی برای بررسی متن و اجرا می‌گشاید.

به طور کلی، نمایش «هدویگ» را می‌توان یک کل منسجم دانست که از جنبه‌های مختلف همچون متن، کارگردانی، طراحی نور، صحنه‌آرایی و بازیگری قابل تحلیل است. این نمایش بی‌شک یکی از آثار مهم و تأثیرگذار تئاتر ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=57250

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.