آوین ویژه»

پرداخت مطالبات پیمانکاران منوط به اجرای تعهدات است دکتر علی سروش کیست؟ / سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را بشناسید مولوی عبدالحمید از پزشکیان چه درخواستی کرد؟ تجارب موفق معلمان در بهبود شرایط مدارس ستودنی است عزم آهنین فولاد سنگان در تحقق شعار سال پیش‌بینی افزایش ۶ درصدی تلفات جانی تصادفات در ایام نوروز آغاز ثبت‌نام غیرحضوری حج تمتع در کرمانشاه برای ودیعه‌گذاران تا پایان سال ۱۳۸۵ اعطای درجه پروفسوری افتخاری به پزشکیان در تاجیکستان تردد در جاده های استان زنجان فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است سالانه ۱۰ هزار کتاب در قم مجوز داده می‌شود/ رتبه دوم نشر در کشور پایان عملیات مرمت و نماسازی مسجد تاریخی حجت‌الاسلام گلپایگان چالش‌های طراحی صحنه «ناتور دشت»؛ از تغییر فصل تا بتن‌ریزی روی سر هادی حجازی‌فر مشکل حق بیمه ۴ درصدی این مشاغل حل شد هوش مصنوعی فرصتی برای ارتقای عدالت در سیستم قضایی است؟ حجت الاسلام باباخانی: همدلی با مردم لبنان نیاز به کار مستمر دارد الحوثی: در صورت تعرض آمریکایی‌ها به یمن، منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهیم تورم مهر ماه ۱۴۰۳ چقدر شد؟ بانه دارای معادن غنی است

0

کمبود آموزش ضعف جدی تئاتر خیابانی جشنواره فجر است

  • کد خبر : 57537
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۴:۵۰
کمبود آموزش ضعف جدی تئاتر خیابانی جشنواره فجر است

داور بخش خیابانی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر، کمبود آموزش و عدم توجه به ظرفیت‌های محیطی را از چالش‌های تئاتر خیابانی دانست و بر لزوم بازتاب دغدغه‌های اجتماعی در آثار تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل همراه داور بخش خیابانی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به کیفیت آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد: آثاری که دیدیم از مناطق مختلف کشور عزیزمان بود، هنرمندانی که زحمات زیادی کشیده بودند و این زحمات‌شان واقعا قابل قدردانی است. با این حال، چون در چند سال اخیر توفیق داوری جشنواره فجر و جشنواره‌های دیگر را داشتم، باید بگویم که آثار امسال، با وجود شایستگی و زحمات زیاد، نشان می‌داد که هنرمندان باید در بخش‌های مختلف تحت آموزش و هدایت افراد باتجربه قرار بگیرند.

این هنرمند با اشاره به اهمیت آموزش و به روزآوری اطلاعات در هر زمینه شغلی عنوان کرد: آثاری که دیدیم، ایده‌های خوبی داشتند، اما در پرداخت، آنطور که باید و شاید، به نتیجه نهایی نرسیده بودند. فکر می‌کنم چیزی که هنرمندان جوان باید به آن توجه کنند این است که همیشه به روز باشند و با بررسی و تحلیل توانایی‌هایشان را تقویت کنند.

همراه یادآور شد: توقف در یک سطح و عدم تلاش برای تقویت توانایی‌ها باعث عقب ماندن هنرمندان در این حوزه می‌شود. پیشرفت در این حوزه نیازمند آموزش و همت خود افراد است با این حال نمایش‌هایی که مشاهده کردیم، واقعا شایسته قدردانی بودند و امیدوارم در روزهای آتی شاهد آثار بیشتری از هنرمندان عزیز باشیم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چقدر دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی به تئاتر خیابانی می‌پردازند، عنوان کرد: آموزش در تئاتر خیابانی بسیار حائز اهمیت است. استادان باید خودشان به‌روز باشند و بتوانند دانش‌شان را به نسل جدید منتقل کنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که اکثر ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی در تهران متمرکز است و در بسیاری از شهرستان‌ها چنین امکاناتی وجود ندارد. برای شناسایی استعدادها، باید کلاس‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی در شهرستان‌ها برگزار شود و هنرمندان از فرصت‌های بیشتری برخوردار شوند.

وی متذکر شد: مراکز آموزشی فعلی بیشتر جنبه خصوصی دارند و متأسفانه در زمینه آموزش تئاتر خیابانی، به‌طور جدی فعالیت نمی‌کنند. به نظر من باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و از تجربیات استادان خارجی هم بهره بگیریم.

همراه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان نوآوری در تئاترهای خیابانی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در همین چند نمایشی که دیدیم، استعدادهای نابی پیدا شد که واقعا ما را شگفت‌زده کرد و باعث خوشحالی ما و همکارانم شد. از طرفی، یکی از نکات مثبت این بود که در این آثار، موضوعات متفاوتی مطرح شد و دغدغه‌های اجتماعی به‌خوبی در آن‌ها بازتاب یافته بود.

وی افزود: هنرمندان با استفاده از ابزار هنر نمایش، این دغدغه‌ها را به شیوه‌ای حرفه‌ای بیان کرده و توانسته بودند به‌خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. من فکر می‌کنم که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر خیابانی، ارتباط خوب با مخاطب است و در این آثار خوشبختانه ما شاهد این ویژگی بودیم.

همراه در پایان سخنانش تأکید کرد: تئاتر خیابانی برای من بسیار جذاب است و به نظرم این نوع تئاتر، برخلاف تصورات برخی افراد، تنها به نمایش‌های تک‌وجهی محدود نمی‌شود. در تئاتر خیابانی باید از تمام وجوه محیط استفاده کند و به‌طور کامل با مخاطب ارتباط برقرار کنید. در برخی از آثار جشنواره امسال، تماشاگر فقط از یک زاویه به نمایش نگاه می‌کرد و این اصلا ویژگی تئاتر خیابانی نیست. تئاتر خیابانی باید چندوجهی باشد و به تمام جهات توجه شود تا بتوان با تمام مخاطبان ارتباط برقرار کرد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=57537

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.