آوین ویژه»

چالش بورس کالا؛ از داغ شدن بازار تا سرد شدن تولید پاشازاده: بعثت شایسته پیروزی بود آغاز یک ویژه‌برنامه با طرح یک پدیده نگران‌کننده؛ راه «نقد» گم شد! سازمان بهداشت جهانی: اسرائیل مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است صعود استقلال به فینال جام حذفی با پیروزی مقابل صنعت نفت پسته ایران با استانداردهای جدید اتحادیه اروپا تطبیق می‌شود دلیل برنگشتن کارتال به ایران و پرسپولیس مشخص شد بیش از ۶۷ میلیون تردد وسایل نقلیه در راه‌های بین‌شهری ثبت شد حمله عناصر داعشی به نیروهای جولانی در شرق سوریه برنامه‌ریزی بودجه‌ای؛ نقشه راه موقوفات برای سرمایه‌گذاری مؤثر سرپرست روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد استقبال از نمایشگاه قرآن بد نیست ولی انتظارمان بیشتر بود میزبانی روسیه از جشنواره بین‌المللی «مدیاگیم» با مشارکت تی‌وی بریکس توزیع گذرنامه‌های زائران اربعین در فارس آغاز شد قدردانی از حضور باشکوه مردم قزوین در مراسم دلدادگان حسینی فرودگاه قم توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود آغاز «هنر گمنامی»؛ روایت خاموش ایثار بر بوم هنر قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد

2

نمایش «ماهرخ»؛ روایتی از عشق در سه بُعد امروزی، تاریخی و شاعرانه

  • کد خبر : 64572
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
نمایش «ماهرخ»؛ روایتی از عشق در سه بُعد امروزی، تاریخی و شاعرانه

ابوالفضل حاجی علی‌خانی کارگردان نمایش «ماهرخ»، این اثر را روایتی از عشق در سه بُعد امروزی، شاعرانه و عارفانه می‌داند.

ابوالفضل حاجی علی‌خانی نویسنده و کارگردان نمایش «ماهرخ» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مفهوم و رویکرد این اثر نمایشی بیان کرد: عشق، که مسبب پیدایش کائنات و مقصود خلقت است، موضوع و مضمون اصلی این نمایش محسوب می‌شود. در «ماهرخ» این مفهوم از سه زاویه بررسی شده است: عشق امروزی عزیز و ماهرخ، عشق شاعرانه لیلی و مجنون، و عشق عارفانه شیخ صنعان و دختر ترسا. ما در وهله اول تلاش کردیم اهمیت این مفهوم را به تصویر بکشیم و نشان دهیم که عشق از دیروز تا به امروز و حتی در آینده، همواره دستخوش برداشت‌های متفاوتی بوده است.

وی درباره ارتباط نمایش با مخاطبان عنوان کرد: به نظر من، «ماهرخ» توانسته با طیف وسیعی از مخاطبان، از فرهنگی و دانشگاهی گرفته تا تجاری و صنعتی و در تمامی گروه‌های سنی از ۹ تا ۹۰ سال ارتباط برقرار کند. بازخوردهای حقیقی و مجازی که از اجراهای دور اول و دوم دریافت کردیم، گواه این موضوع است.

کارگردان نمایش «ماهرخ» در ادامه درباره شیوه اجرایی این اثر توضیح داد: نحوه نگارش متن و اجرای نمایش تحت تأثیر مقوله‌های متعددی همچون دانش ادبی، تاریخی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی مخاطب بوده است. تمام تلاش ما در راستای تولید اثری ارزشمند بود که بتواند لبخندی بر لب مخاطب بنشاند، چشمی را نمناک کند و تلنگری به فکر تماشاگر تئاتر بزند.

وی درباره چالش‌های اجرای نمایش تصریح کرد: در شرایط سخت اقتصادی امروز، محمود مداحی به عنوان تهیه‌کننده، حمایت کاملی برای به صحنه بردن این اثر داشت. اما به نظر من، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تئاتر امروز کمبود سالن‌های مناسب نسبت به تعداد گروه‌های نمایشی است. نبود فضای کافی و مناسب برای اجرا، همچنان یکی از چالش‌های اساسی ماست.

حاجی علی‌خانی در پایان با ارائه گزارشی از آثار آتی گروه خود تاکید کرد: گروه ما قصد دارد آثار نمایشی ایرانی را با الهام از تاریخ و ادبیات این سرزمین برای مردم روی صحنه ببرد. از جمله پروژه‌های آینده ما می‌توان به نمایش‌هایی چون «گذر لوتی هاشم»، «برف سرخ»، «سیاه و غزال»، «مناظره هگل و فردوسی» و «مصاحبه» اشاره کرد. امیدوارم که بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و با حمایت مخاطبان فهیم تئاتر، آثاری درخور و مناسب فرهنگ و تاریخ ایران به صحنه ببریم.

محسن ‌زرآبادی‌پور، حسین میرزاییان، بهناز نادری، بهزاد عبدی، حمید عرب، علیرضا ذوالفقاری و فرزاد دشتی گروه بازیگران نمایش «ماهرخ» را تشکیل می‌دهند که تا ۲۶ بهمن در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

عکس از رضا جاویدی است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=64572

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.