آوین ویژه»

پیام تبریک نوروزی «اردوغان» آغاز معاملات گواهی برق تجدیدپذیر در بورس از اوایل سال آینده «باغ کیانوش» در تکیه‌گاه «آقا مرتضی علی (ع)» اکران شد «شوهر آهو خانم» در فرانسه قدم می‌زند واژگونی «ون» در جاده مخصوص کرج؛ ۸ نفر مصدوم شدند الهامی: داوری در شرایط سخت بازی با ذوب‌آهن عالی بود فیلم کوتاه «لانژ» به سه جشنواره خارجی می‌رود الجولانی خواستار خارج شدن هیئت تحریر الشام از فهرست تروریستی آمریکا شد سرمایه گذاری در تولید عامل اصلی توسعه و پیشرفت استان ایلام خواهد شد وقتی نوازنده زن تونسی کیف مخاطبان را کوک کرد محسنی اژه ای؛ اقتصاد در کشور باید مردمی شود فرصت ۳ ماهه پزشکیان برای انتخاب وزیر اقتصاد برگزاری نشست‌های تخصصی میان شرکت‌های ایرانی و مقامات ارمنی در ایروان آیت الله حسینی بوشهری: برداشت از صندوق توسعه ملی خط قرمز دولت ها باشد رعنا آزادی‌ور «مادیان» را توضیح‌دار کرد گوشت دم توپ ماه مهمانی خدا با برنامه‌های افطار و سحر رادیو شهرداری تهران رکورد درآمد زد، اما شهروندان تغییر ندیدند!

0

نادره رضایی: سند ملی موسیقی به حل مسأله موسیقی رپ کمک کند

  • کد خبر : 69087
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
نادره رضایی: سند ملی موسیقی به حل مسأله موسیقی رپ کمک کند

معاون هنری وزارت فرهنگ، موسیقی رپ را نیاز بخشی از مخاطبان دانست و بیان کرد باید هماهنگی‌هایی انجام گیرد تا ستاد اجرایی سند ملی موسیقی بتواند به تصمیم‌گیری درباره این نوع موسیقی کمک کند.

نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی چهلمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: امسال چهلمین جشنواره موسیقی فجر را شاهد بودیم و امیدواریم تجربیات سی و نه دوره گذشته و امسال، بتواند چراغ راه آینده باشد تا مسیر بهتری را ترسیم کند. در این دوره تلاش کردیم به میزان فرصتی که در اختیار داشتیم، گروه‌های متنوع‌تری در جشنواره حضور داشته باشند چراکه جزو وظایف ما در وزارت فرهنگ است که موسیقی اصیل و هویتی ایرانی را تقویت کنیم. در دوره چهلم، اجراهای بیشتری را در موسیقی اقوام و نواحی شاهد بودیم و سعی کردیم تنوع بیشتری را در اجراها داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان و سلایق متنوعی را پوشش دهیم.

وی درباره توجه به نسل جوان و به ویژه اجراهای بانوان گفت: یکی از کارهایی که برای ما مهم بود، پرداختن به نسل جوان و بانوان بود که اجراهای بانوان در شب‌های متعدد، افزایش چشمگیری داشت. همچنان‌که سال گذشته ۵ اجرای بانوان در سانس ساعت ۱۴ بود و در دوره چهلم، ۱۲ گروه بانوان، ۱۳ اجرا را به صورت اختصاصی در فرهنگسرای نیاوران و در سانس‌های ۱۶ و ۱۹ داشتند. اجراهای هنرستان‌های موسیقی پسران و دختران استان‌های مختلف را در فرهنگسرای ارسباران داشتیم که اجراهای بسیار خوبی بودند. همچنین برای اولین بار، زنگ افتتاح جشنواره موسیقی فجر را با تلفیقی از حضور نوجوانان در کنار پیشکسوتان و بزرگان موسیقی تجربه کردیم. شب‌های نواحی که اختصاص به موسیقی اقوام مختلف ایرانی داشت، نیز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

رضایی تصریح کرد: برای اینکه نگاهی اجتماعی به حوزه هنر و موسیقی داشته باشیم، اجراهای خیابانی را تدارک دیدیم؛ اجراهایی که در مجموعه محک و کهریزک و … برگزار شد با این نگاه اجتماعی تلاش کردیم هم نشاط آفرینی کنیم و هم مخاطب متنوع‌تری را داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره فرصتی فراهم کند تا سال آینده جشنواره کیفی‌تری را شاهد باشیم.

وی همچنین درباره توجه ویژه جشنواره موسیقی فجر به گروه‌های رپ و رویکرد این جشنواره به این گروه‌ها بیان کرد: ما در جشنواره موسیقی فجر تلاش کردیم موسیقی هویتی پررنگ داشته باشد و اجراهای بانوان، موسیقی نواحی و کلاسیک و جوانان را داشتیم و همچنین اجراهای متفاوتی در موسیقی پاپ داشتیم اما در مورد موسیقی رپ باید بگویم، به هر حال این نوع موسیقی نیاز بخشی از مخاطبان به ویژه نسل جدید است.

معاون هنری وزیر فرهنگ تصریح کرد: انواع موسیقی دچار مشکل نیستند و به نظرم اگر اصل را بر محتوا بگذاریم، در هماهنگی‌هایی که انجام می‌گیرد باید بستری ایجاد شود تا ستاد اجرایی سند ملی موسیقی بتواند به تصمیم‌گیری در این حوزه کمک کند. بحث و گفتگوهای خوبی می تواند در این ستاد رقم بخورد تا ببینیم سازوکارهای مورد نیاز به چه شکل می‌تواند در قالب سیاست‌ها و چارچوب‌ها پیش گرفته شود.

وی درباره درخواست‌های تحقق نیافته هنرمندان موسیقی از معاونت هنری، گفت: مطالبات بر زمین مانده بسیار است؛ دشواری‌های اقتصادی و تنگناهای حوزه فرهنگ و هنر چشم‌گیر است و امیدوارم ما در جایگاهی که قرار داریم و به طور کل نهاد حاکمیت و نهاد تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز، ان‌شاءالله به صورت عملی در حوزه فرهنگ و هنر گشایش ایجاد کند و راه برون رفت از طریق فرهنگ و هنر (اگر اعتقادی به آن باشد) می‌تواند برای مرتفع کردن محدودیت‌های موجود کمک کننده باشد تا فرصت‌های بهتری ایجاد کند.

رضایی درباره معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: طبق آیین‌نامه چون باید ابتدا شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر تشکیل شود و این شورا درباره انتخاب دبیر گفتگو کند، الان نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم اما روال حتما به گونه‌ای پیش خواهد رفت که فرصت بیشتری نسبت به امسال که با محدودیت زمانی مواجه بودیم، داشته باشیم تا شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره درباره سیاست‌ها و رویکردها تصمیمات بهتری در ارتقای کیفیت جشنواره بگیرند.

معاون هنری وزیر فرهنگ در پایان درباره اینکه آیا دبیرخانه دائمی جشنواره‌های فجر در معاونت هنری برای سال آینده تشکیل خواهد شد، گفت: ما به عنوان معاونتی که بیشترین رویدادهای فجر را مدیریت می‌کند به این نتیجه رسیدیم که به یک واحد اجرایی در ساختارمان برای دبیرخانه دائمی برسیم اما ساختار جدید در وزارتخانه در سال ۱۴۰۴، از حجم اجرایی معاونت کم می‌کند و به ابعاد سیاستگذاری آن می‌افزاید البته این موضوع به معنای کاهش رویدادها نیست بلکه در واقع ما برگزارکننده نخواهیم بود اما به برگزاری رویدادها به صنوف و استان‌های دیگر کمک خواهیم کرد که با این روال، فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و محقق کردن مطالبات بر زمین مانده، برای ما فراهم می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=69087

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.