آوین ویژه»

«یحیی السنوار»؛ مجاهد بزرگی که الهام‌بخش جوانان برای مبارزه شد روایتی از آخرین تحولات در سوریه؛ تعلیق فعالیت‌ فرودگاه دمشق بیانیه مهم نیروهای مسلح یمن طی ساعات آتی ابراز خرسندی و حمایت وزیر صمت از طرح‌های نوآورانه فولاد مبارکه برای حضور در بازارهای جهانی از تلاش رضا صادقی برای جلوگیری از قصاص یک مادر تا انتشار غمگین‌ترین آهنگ زندوکیلی کنایه سنگین جو بایدن به ایلان ماسک/ خودت مهاجر غیرقانونی بودی! توزیع محتوای قرآنی ویژه رمضان در کانال سفیران خراسان جنوبی می‌تواند به مهد گردشگری روستایی تبدیل شود «اینگرید برگمن با بوی قورمه سبزی» در خانه هنر دیوار ادارات و بانک‌های فیروزکوه فردا یک‌ساعت دیرتر باز می‌شود وضعیت جیب سرمایه گذاران در بازار طلا، دلار و بورس | پیش بینی ها چه می گوید؟ فیلمبرداری «نویسنده» و «شکار بی‌پایان» تمام شد آغاز به‌کار شعبه تخصصی انتظامی شورای حل اختلاف شهرستان اهواز خوابی که آمریکا برای نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین دیده است ظرفیت‌ها و چالش‌های بانوان پژوهشگر حوزوی پست مهم شمخانی درباره تیم مذاکره‌کننده ایران خانه اندیشمندان تعطیل‌شدنی نیست؛ برنامه‌ها طبق روال ادامه دارد کابوس چینی‌ها در ارتش سوریه پست گرفت + عکس

0

شما به شنیدن ملودی‌های شاخص کُردی دعوت هستید

  • کد خبر : 72359
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
شما به شنیدن ملودی‌های شاخص کُردی دعوت هستید

«باوان» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در بازار فروش محصولات موسیقایی با مدیریت هنری فرزاد بازگیر است که طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «باوان» به عنوان سومین تجربه موسیقایی فرزاد بازگیر از هنرمندان و نوازندگان عرصه موسیقی مقامی و ایرانی پس از انتشار مجموعه های «زمکان»، «چه و وه ری» توسط موسسه آوای حنانه در قالب ۹ قطعه موسیقایی بی کلام و با کلام منتشر شد.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:

«در گستره غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره کرد.

هم سویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به طوری که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودی‌های شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور نیز به گوش می‌رسند. همچنین ریتم های متنوع و پیچیده ای که در همه این موسیقی ها مشترک هستند.

در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با نوازندگی نیما شفیعی و ضرب کُردی منطقه مُکریان با نوازندگی عزیز کنگرلو که از قدیمی ترین و اصیل ترین سازهای موسیقی کُردی هستند به جهت هم نوایی و همراهی با ساز تنبور استفاده شده است. به طوری که در سایر ملودی‌ها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی به عنوان ساز کوبه‌ای با توجه به قابلیت های این ساز ریتم ها و دورهای مختص مقامات تنبور را می نوازد.

در سه قطعه با کلامِ «کوردسان»، «شهرارهی دهرون» و «مجنون» کامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با توجه به شاخصه‌های مقامات تنبور اجرا می کند.

همچنین در قطعات این آلبوم از موتیف ها و فواصل مقامات «ئهلوهن»، «گِلوه دهره»، «گُلوه خاک»، «سهر تهرز»، «بابانائوسی»، «شاخوهشینی»، «تهرزِ روسهم» و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.»

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=72359

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.