آوین ویژه»

خاطره جالب از به گریه افتادن نسرین نصرتی در سریال پایتخت نخست وزیر مصر وارد عراق شد حمله رژیم صهیونیستی به شهرک القصر در شرق لبنان+ فیلم رئیس جمهور روز دانشجو به دانشگاه تهران می رود مراسم احیای شب بیست و سوم رمضان در آستارا پیش‌روی اسرائیل در سوریه؛ استقرار تانک‌ها در ۲۰ کیلومتری دمشق «جزر و مد» ۲ بار در هفته پخش می‌شود؛ رونمایی از تیزر و پوستر سری جدید «صداسازان» با «کتاب سبز» می‌آید مکاتبه بورس با دادستان برای اعلام نظردرباره مجمع ایران‌خودرو نبرد هشت ‌ساله در بستر جنگ رسانه‌ای شکل گرفت این گوشی‌های آیفون دیگر بروزرسانی نمی‌شوند جوان را با قانون نمی‌توانید فوتبالیست کنید! «حبیب احمدی» به عنوان عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات کشور انتخاب شد روسیه: آماده تماس با «ترامپ» درباره حل بحران اوکراین هستیم/ تبادل سیگنال با آمریکا پیرامون سوریه تامین امنیت غذایی مردم برنامه اولویت دار سازمان پدافند غیرعامل کمک معاملات بازار برق به رفع ناترازی انرژی ایران، مصر و بازارهای منطقه‌ای؛ همگرایی در پرتو تحولات نوین همایش «مغز آگاه، اقتصاد پویا» در اصفهان برگزار می‌شود

1

شما به شنیدن ملودی‌های شاخص کُردی دعوت هستید

  • کد خبر : 72359
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
شما به شنیدن ملودی‌های شاخص کُردی دعوت هستید

«باوان» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در بازار فروش محصولات موسیقایی با مدیریت هنری فرزاد بازگیر است که طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «باوان» به عنوان سومین تجربه موسیقایی فرزاد بازگیر از هنرمندان و نوازندگان عرصه موسیقی مقامی و ایرانی پس از انتشار مجموعه های «زمکان»، «چه و وه ری» توسط موسسه آوای حنانه در قالب ۹ قطعه موسیقایی بی کلام و با کلام منتشر شد.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:

«در گستره غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره کرد.

هم سویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به طوری که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودی‌های شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور نیز به گوش می‌رسند. همچنین ریتم های متنوع و پیچیده ای که در همه این موسیقی ها مشترک هستند.

در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با نوازندگی نیما شفیعی و ضرب کُردی منطقه مُکریان با نوازندگی عزیز کنگرلو که از قدیمی ترین و اصیل ترین سازهای موسیقی کُردی هستند به جهت هم نوایی و همراهی با ساز تنبور استفاده شده است. به طوری که در سایر ملودی‌ها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی به عنوان ساز کوبه‌ای با توجه به قابلیت های این ساز ریتم ها و دورهای مختص مقامات تنبور را می نوازد.

در سه قطعه با کلامِ «کوردسان»، «شهرارهی دهرون» و «مجنون» کامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با توجه به شاخصه‌های مقامات تنبور اجرا می کند.

همچنین در قطعات این آلبوم از موتیف ها و فواصل مقامات «ئهلوهن»، «گِلوه دهره»، «گُلوه خاک»، «سهر تهرز»، «بابانائوسی»، «شاخوهشینی»، «تهرزِ روسهم» و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.»

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=72359

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.