آوین ویژه»

فروش این دو کالای اسرائیلی در فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار ممنوع شد فراخوان جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بهمن ماه اعلام می‌شود قیمت دلار آزاد وارد کانال جدید شد | افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟ وزیر خارجه عراق: عراق بخشی از محور مقاومت نیست مسیرهای دسته روی ویژه عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)در ایلام اعلام شد ادارات گلستان فردا تعطیل و مدارس غیر حضوری شد سرپرست‌های ۲ معاونت استانداری مرکزی منصوب شدند مجمع نمایندگان و استاندار متحد برای پیشرفت کرمانشاه انتقاد از فرسودگی برخی بخش‌های بیمارستان لنگرود اولین دوره مسابقات هفت سنگ در اردبیل برگزار شد تدوین «سند توسعه‌ای» گام کلیدی برای رشد متوازن صنعت و کشاورزی در سمنان نماینده مجلس: نخبگان و دلسوزان کشور بمب اتم می خواهند! همکاری با نیروی انتظامی موجب صیانت ازشریان‌های انرژی کشور شده است محمد البشیر رسما رئیس دولت انتقالی سوریه شد هنر بهترین راه نفوذ در دل‌ و ذهن است دریافت جریمه سه میلیارد ریالی از قاچاقچی لوازم آشپزخانه اسیرانی با غل و زنجیرهای آهنین در بیدادگاه‌های متوحشان نوروز علوی به میدان ولیعصر (عج) رسید

0

قفل آزادراه تنکابن – قزوین در کوه‌های الموت

  • کد خبر : 112357
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
قفل آزادراه تنکابن – قزوین در کوه‌های الموت

تنکابن – پروژه آزادراهی تنکابن – الموت و قزوین با گذشت بیش از دو دهه همچنان در محدوده استان مازندران گیر کرده و اجرای آن به کندی پیش می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روند اجرای پروژه ملی تنکابن- الموت به قزوین در استان مازندران در حالی است که این طرح در استان همجوار از شتاب و رشد خوبی برخوردار است.

طرح محور ارتباطی تنکابن-الموت-قزوین، یکی از پروژه‌های استراتژیک و ملی کشور است که با هدف کاهش مسافت و زمان سفر بین ۲ استان قزوین و مازندران و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری آغاز شد اما حالا پس از گذشت حدود ۱۸ سال همچنان نیمه تمام مانده است.

طرح اولیه احداث محور «تنکابن-الموت-قزوین»، یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال ۱۳۸۲ بود که با مشخصات راه اصلی و به صورت بزرگراه پس از انجام عملیات مطالعاتی، در سال ۱۳۸۶ با امضای موافقت‌نامه وارد مرحله اجرا و آغاز عملیات عمرانی از سمت استان قزوین شد. این پروژه شامل ۶ قطعه (فاز) است که قطعات ۵ و ۶ آن در استان مازندران قرار دارد.

هم‌اکنون فازهای یک، ۲ و ۳ پروژه با حدود ۶۲ کیلومتر، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مراحل پایانی اجرا قرار دارند. این قطعات از کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین-کرج تا روستای شهرک در بخش رودبار الموت ادامه می‌یابد.

پیشرفت پایین پروژه در مازندران

محمد تنها مجری شرکت توسعه و ساخت راه‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه فیزیکی محور تنکابن – الموت – قزوین شش قطعه دارد: پیشرفت این طرح در حوزه مازندران و تنکابن پایین است.

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت

وی با عنوان اینکه در تعطیلات و عید نوروز شاهد گره‌های ترافیکی چندساعته در منطقه هستیم، تسریع در اجرای پروژه را در رفع معضل مهم بیان کرد و گفت: اجرای پروژه محور تنکابن به الموت از سال گذشته به استان واگذار شد.

تنها پیشرفت پروژه را در محدوده استان قزوین ۹۰ درصد ذکر کرد و افزود: بیشتر اعتبارات در این حوزه هزینه شد و اعتبارات تخصیصی به مازندران اندک بود و با پیگیری‌هایی که از سال قبل صورت گرفت اجرای پروژه به مازندران واگذار شده است.

مجری شرکت ساخت راه‌های مازندران یادآور شد: بخشی از پروژه توسط پیمانکار غیربومی فعال بود و اکنون هفت کیلومتر از پروژه آماده است و به صورت رسمی زیرباز ترافیک می‌رود.

وی گفت: یک دستگاه پل و گالری در این محور فعال شده است و تملک اراضی ۱۱ پلاک در روستای یوج صورت گرفت و تملک کیلومتر ۱۲۰ تا ۱۲۳ نیز در حال رایزنی است.

تنها افزود: کل اعتبارات به قطعه یک و دو سه که در حوزه قزوین بود داده شد و ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار آماده هزینه کرد داریم و ۲۰ میلیارد تومان برای تملک در نظر گرفته شد.

فاز ۶ پروژه آزادراه تنکابن – الموت و قزوین از محل استقرار قرارگاه تا کمربندی شهرستان تنکابن امتداد دارد، حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد و بر اساس گفته‌های مدیر این پروژه هنوز ابلاغ مصوب برای شروع کار این فاز صادر نشده است.

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت

این ابرطرح ملی با اهداف کلان و متعددی در دستور کار قرار گرفت؛ با بهره‌برداری از این پروژه، ضمن کاهش ترافیک عبوری منتهی به شمال کشور، مسافت بین شهرستان‌های قزوین و تنکابن از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر کاهش خواهد یافت. این کاهش مسافت، زمان سفر بین ۲ استان را از ۶ ساعت به ۳ ساعت تقلیل می‌دهد. از دیگر مزایای این پروژه اینکه با کاهش مسافت، سالانه حدود ۳.۸ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

فرماندار تنکان نیز در این زمینه گفت: با توجه به ترافیک سنگین و چندساعته در روزهای پایانی هفته و تعطیلات لازم است تا اجرای پروژه محور تنکابن – الموت شتاب بیشتری به خود گیرد.

در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است

مرتضی شکوهی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است.

وی خواستار تسریع در تکمیل پروژه برای رفع مشکلات ترافیکی در منطقه شد.

همچنین این مسیر به دلیل عبور از مناطق زیبا و تاریخی مانند الموت، نقش مهمی در جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری خواهد داشت. ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران و بهره‌برداری بهتر و اقتصادی‌تر از معادن منطقه الموت و بالادست تنکابن با احداث این راه، از دیگر اهداف طرح خواهد بود.

البته این پروژه ملی با چالش‌های متعددی روبروست. شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی یکی از این چالش‌هاست که تأثیرات گوناگونی بر روند اجرای طرح گذاشته است؛ پروژه راه تنکابن-الموت-قزوین از مناطق کوهستانی و جنگلی البرز مرکزی عبور می‌کند که به دلیل ارتفاع زیاد از برودت هوا و بارش‌های سنگین باران و برف در فصول سرد سال برخوردار است.

پروژه راه تنکابن به الموت- قزوین یکی از زیباترین و پرترددترین راه‌های کشور است که با اتصال دریا و کوه می‌تواند یک پروژه ماندگار در حوزه اقتصادی، گردشگری و راه باشد.

قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز ۱۶۴ کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=112357

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.