به گزارش خبرنگار مهر، حسین پهلوانان عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محصولات کشاورزی در زمان عرضه، قیمتگذاری میشوند، اظهار کرد: قیمت نهایی محصولاتی مانند گوجهفرنگی در میدان ترهبار، بر اساس میزان عرضه، کیفیت کالا و بازارپسندی آن مشخص میشود؛ بهویژه اینکه ممکن است بازار مصرف آن در استانهای دیگر کشش بیشتری داشته باشد که بر قیمت نهایی مؤثر است.
وی تأکید کرد: برخی از محصولات مانند گوجهفرنگی، بسته به نوع مصرف، کیفیت متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال، گوجهای که برای مصرف تازهخوری وارد بازار میشود با گوجهای که برای کارخانه رب مورد استفاده قرار میگیرد، کیفیت و قیمت متفاوتی دارد.
پهلوانان در ادامه با اشاره به اینکه قیمت گوجهفرنگی در سالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته، اظهار کرد: در حالیکه قیمت خرید گوجه برای کارخانهها در محدوده ۵ تا ۶ هزار تومان باقی مانده، شاهد افزایش چشمگیر قیمت رب هستیم. این در حالی است که کشاورز سهم زیادی از این افزایش قیمت ندارد و سود اصلی در سایر حلقههای زنجیره تولید و عرضه شکل میگیرد.
وی افزود: سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده، فرایند بررسی قیمتها را انجام میدهد و قیمت نهایی پس از تأیید دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود. فروشگاهها نیز موظف به رعایت این قیمتها هستند.