آوین ویژه»

عزاداری شب تاسوعای حسینی در بیرجند تظاهرات ضدصهیونیستی در نروژ در نخستین روز سال نو؛ غزه فراموش‌ نمی‌شود+ فیلم هزاران خانه در لس آنجلس بر اثر آتش از بین رفته است+ فیلم رونمایی از نسخه عربی مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» دومین جراحی رئیس جمهور برزیل پس از خونریزی مغزی آغاز دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبری + فیلم مشارکت هزاران نیروی متخصص در زمینه فرزندآوری حذف آزمون‌های سنتی و تحول اساسی در آموزش‌های مهارتی گلستان عقب‌ماندگی‌های استان بوشهر جبران می‌شود انجماد آبشار گنجنامه در همدان نظری: بودجه دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند ادعای اندیشکده آمریکایی: استیضاح همتی و کناره‌گیری ظریف نشانه‌ای از خیز ایران برای دستیابی به بمب اتمی است! الهامی مُچ رحمتی را در تهران خواباند حذف یارانه معیشتی این دهک ها تا پایان اسفند ۱۴۰۳ رسما تایید شد انسداد ۴ روزه محور چالوس به علت عملیات عمرانی پاپ: می‌خواستند من را در عراق ترور کنند! پایداری نسبی دما تا روز جمعه در گلستان ادامه دارد بانک‌ها و موسسات اعتباری، خریداران۷۰ درصد اوراق دولتی

0

شیخ اشراق تعارض ایران و اسلام را با حکمت نورانی خود حل کرد

  • کد خبر : 132541
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
شیخ اشراق تعارض ایران و اسلام را با حکمت نورانی خود حل کرد

زنجان- دبیر شورای عالی فرهنگی گفت: سهرودی با تأسیس مکتب حکمت اشراق و تلفیق حکمت خسروانی با حکمت قرآنی، چالش تاریخی میان ایرانیت و اسلام را حل کرد و الگویی برای تمدن‌سازی نوین ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین خسروپناه صبح چهارشنبه در همایش ملی بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد، اظهار کرد: بعد از وفات پیامبر اعظم (ص)، به‌ویژه در دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس، جریان فکری غالب، اسلام را مساوی عربیت معرفی می‌کرد و ایرانی مسلمان را شهروند درجه‌دو می‌دانست. این نگاه سبب ایجاد گسست عمیقی بین هویت اسلامی و ایرانی شد که متأسفانه تا امروز نیز در برخی گفتمان‌ها ادامه دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی نیز شاهد دو جریان افراطی هستیم؛ گروهی که اسلام را می‌پذیرند اما به ایران و تاریخ آن بی‌اعتنا هستند و گروهی دیگر که ناسیونالیسم افراطی دارند و اسلام را کنار می‌گذارند. اما حقیقت آن است که تمدن ایرانی‌اسلامی حاصل تعامل این دو مؤلفه است، و شیخ اشراق با حکمت نوری خود، به بهترین شکل این دو هویت را به هم پیوند زد.

این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» شهید مطهری، گفت: استاد مطهری به‌خوبی از منظر اجتماعی به این مسئله پاسخ داد، اما شیخ اشراق از منظر فلسفی، پاسخ بنیادینی به این تعارض داد و ثابت کرد که حکمت ایرانی (خسروانی) با حکمت اسلامی (قرآنی) نه‌تنها در تضاد نیستند، بلکه می‌توانند در مکتب اشراق به وحدت برسند.

شیخ اشراق مکتبی مستقل، ریشه‌دار و ابتکاری بنیان نهاد

خسروپناه با رد ادعای برخی مستشرقین و منتقدان داخلی که حکمت اشراق را التقاطی می‌دانند، تأکید کرد: شیخ اشراق مکتبی مستقل، ریشه‌دار و ابتکاری بنیان نهاد. او با پشتوانه‌ای از فلسفه مشا، عرفان عملی، علوم دینی و کشف و شهود شخصی، مکتب نور را به‌وجود آورد که ساختاری منسجم، روشمند و الهام‌گرفته از آیات قرآن، به‌ویژه آیه نور دارد.

دبیر شورای عالی فرهنگی سه پیشنهاد مهم برای احیای جایگاه سهرورد و گسترش میراث شیخ اشراق ارائه داد: تدوین سند گردشگری با محوریت حکمت ایرانی-اسلامی در استان زنجان، تکمیل پروژه اتوبان «حکمت» از سهرورد به همدان، و تأسیس بنیاد ملی و بین‌المللی شیخ اشراق به‌صورت مردمی و نخبگانی.

وی با اشاره به ظرفیت علمی، تاریخی و طبیعی شهر سهرورد تصریح کرد: این شهر می‌تواند به یکی از قطب‌های حکمت، گردشگری فرهنگی و احیای هویت تمدنی ایران تبدیل شود. نسل جوان باید بداند که نام شیخ اشراق نه‌تنها در جهان اسلام بلکه در مراکز فلسفی شرق و غرب جهان نیز با احترام و تحسین یاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=132541

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.