آوین ویژه»

قانون جدید رجیستری گوشی؛ فقط هنگام ورود مسافر افزایش ۱۵ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه منابع مالی در حوزه فعالیت‌های دینی و فرهنگی استان سمنان ناکافی است از سفر محمدمهدی دادمان به روسیه تا حقیقتی که از نقاش سوررئال نگذشت زارع: بعد خوردن گل تمرکز نداشتیم هلاکت ۴ تروریست دیگر در سیستان و بلوچستان برگزاری یادواره شهدای والامقام حقوقدان گیلان در رشت یک زن ایرانی وارد مجلس نمایندگان آمریکا شد/ یاسمین انصاری کیست؟ ۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساختی آبشار سوله دوکل ارومیه هزینه شد افزایش قاچاق گوشی تلفن همراه/ موبایل سال آینده چقدر گران می‌شود؟ آزمون میاندوره پیش‌کارورزی پزشکی عمومی ۲۹ خردادماه برگزار می‌شود زلنسکی: روسیه با ۹۳ موشک و ۲۰۰ پهپاد زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار داد تصاویری از حضور مردم همدان در تشییع فرمانده شهید تقویت پژوهش در مدارس گلپایگان ضروری است ثابت کردیم که می‌توان معلول بود و در عین حال نخبه هم بود  اتفاقی عجیب در بازار طلا | فروش سکه داغ شد! آیین پاسداشت شهدای اقتدار در اردبیل برگزار شد پیام تسلیت معاون هنری؛ هنوز می‌توان در مکتب فرشچیان آموخت و شاگردی کرد

1

توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

  • کد خبر : 27188
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۳
توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

بندرعباس-بیش از ۶۰۰ کیلومتر از کرویدور ریلی شمال به جنوب در سه استان یزد، کرمان و هرمزگان قرار دارد که طبق اعلام مدیرکل راه‌آهن این مناطق ظرفیت حمل و نقل ریلی آن دو برابر خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علی ستاری: بدون شک طی سال‌های گذشته نام «کریدور شمال-جنوب» را زیاد شنیده‌اید کریدور حمل و نقل شمال-جنوب «North-South Transport Corridor, NSTC» یک مسیر تجاری و حمل و نقل چند وجهی است که هدف آن اتصال کشورهای شمالی اوراسیا مانند روسیه و کشورهای شمالی آسیای میانه به جنوب و غرب آسیا است. این کریدور از یک طرف به عنوان یک جایگزین برای مسیرهای دریایی و همچنین جاده‌ای از طریق کانال سوئز به شمار می‌آید و از سوی دیگر قرار است به میان‌بُری جهت اتصال کشورهای محصور در خشکیِ آسیای میانه باشد تا بتوانند برای تجارت بین‌المللی، خود را از طریق بندر شهید رجایی به خلیج‌فارس و دریای عمان برسانند.

رقبایِ همسایه در تعقیب تصاحب فرصت‌های ترانزیتی ایرانتوسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

صرف نظر از نقش تاریخی ایران در کریدور شمال جنوب، امروز با توجه به تغییر در نظم منطقه امروز کشورهای مدعی جدیدی به صحنه رقابت‌های بین‌المللی با ایران وارد شده‌اند تا این امتیاز بزرگ را از ایران بربایند و خود را به نقطه عطف دو سوی اور آسیا تبدیل کنند، مسئله‌ای اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد نسبت به آن بی‌تفاوت باشد قطعاً خیلی زود شاهد تغییر جدیدی در نظم منطقه خواهیم بود.

همان‌طوری که کشورهایی در شمال غرب ایران در تلاش هستند تا با راه‌اندازی دالان «زنگه زور» ایران را از جاده تاریخی ابریشم حذف کنند و کشورهایی در جنوب خلیج فارس تلاش دارند با دور زدن زمینی تنگه هرمز تأثیرات این تنگه استراتژیک را به حداقل برسانند، در شرق ایران نیست، افغانستان و پاکستان بدشان نمی‌آید آن‌ها حلقه واسط روسیه و کشورهای آسیای میانه به دریا باشند از این رو رقبای بین‌المللی ایران به شدت در تعقیب هستند تا در صورت تعلل ایران، امتیاز کریدور شمال – جنوب را به نام خود بزنند.

«راه‌آهن» پاشنه آشیلی که باید به نقطه قوت تبدیل شود

توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

یکی از اصلی‌ترین بسترهای ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب، حمل و نقل ریلی است، تا پیش از دولت سیزدهم بخشی از شبکه حمل و نقل ریلی ناقص بود با تلاش‌های انجام شده، شبکه ریلی ایران به کشورهای منطقه در نیمه شمالی کشور متصل شده است و روس‌ها چندین قطار ترانزیتی را از مسیرهای مختلف به طور آزمایشی راهی بندرعباس کردند که طبق اعلام مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان، برآیندشان رضایت بخش بوده است اما به هر صورت راه‌آهن ایران چالش بزرگی در ترانزیت دارد که آن هم سرعت پایین حمل و نقل ریلی ایران است.

متأسفانه سرعت سیر قطارهای باری در ایران ۶.۸ کیلومتر بر ساعت است که بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است و با این وجود تا زمانی که ایران با تمرکز بر حل این مشکل، میانگین سرعت قطارهای باری خود را افزایش ندهد نمی‌شود به پایداری جایگاه ایران در شرایط فعلی منطقه اطمینان خاطر داشت.

علی‌ای حال «راه‌آهن» پاشنه آشیلی است که باید به نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های ترانزیتی تبدیل شود.

بیش از ۶۰۰ کیلومتر از کریدور ریلی شمال به جنوب در سه استان یزد، کرمان و هرمزگان قرار دارد که تحت مدیریت راه‌آهن منطقه هرمزگان قرار دارد از این رو به سراغ مدیرکل این بخش راه آهن کشور رفتیم تا از طرح‌های توسعه‌ای این اداره کل مطلع شویم.

ظرفیت حمل نقل ریلی در هرمزگان دو برابر می‌شود

توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شودعلیرضا نصیری برازنده مدیرکل راه آهن منطقه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر لزوم تلاش برای توسعه ریلی در منطقه هرمزگان با توجه به نقشی که این محور در کریدور شمال – جنوب دارد، اظهار کرد: پروژه بلاک میانی راه آهن هرمزگان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و در حال حاضر ایستگاه پایانی در حال انجام است.

وی افزود: بلاک میانی ظرفیت دو برابری در حمل و نقل ریلی ایجاد می‌کند و با بهره‌برداری از آن تا پایان سال عملاً ظرفیت حمل و نقلی مسیر بافق تا بندرعباس که تحت مدیریت راه‌آهن منطقه هرمزگان است تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

مطالعات توسعه ریلی شرق و غرب هرمزگان در حال انجام است

برازنده ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که آغاز شده است، مطالعات ریلی غرب و شرق استان هرمزگان است که آن را در یک بازه ۱۲ ماهه شروع کردیم که در حال حاضر مطالعات توسعه ریلی از پارسیان تا بندرعباس و از بندرعباس تا جاسک در حال انجام است که به محض اتمام تلاش خواهیم کرد این طرح را در شورای برنامه‌ریزی استان و هیأت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسانیم.

۱۶ خط ریلی در بندر شهید رجایی افتتاح خواهد شد

توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ۲۵ درصد از حمل و نقل در بنادر کشور از طریق ریل انجام شود، گفت: به این منظور شانتینگ ریلی بندر شهید رجایی طی دو سال آینده با احداث ۱۶ خط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تخلیه و بارگیری بانکرینگ و فرآورده‌های نفتی از دو خط به هشت خط ارتقا می‌یابد.

وی تاکید کرد: با طرح توسعه‌ای که در اراضی ۱۷ هکتاری بندر شهید رجایی در حال انجام است ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی به ۵ میلیون تن خواهد رسید.

سرعت قطارهای باری در هرمزگان افزایش می‌یابد

توسعه ریلی راه پیروزی در جنگ کرویدورها؛ ظرفیت حمل و نقل ریلی هرمزگان دو برابر می‌شود

نصیری برازنده افزایش سرعت سیر قطارهای باری و مسافری را یکی از ضرورت‌های شبکه حمل و نقل ریلی استان دانست و اظهار کرد: در تلاش هستیم با اصلاحاتی سرعت قطارهای باری در محور استان را از ۶۰ کیلومتر بر ساعت به ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسانیم که تمهیداتی در این جهت اندیشیده شده است و تست اولیه طرح افزایش سرعت قطارهای باری در ماه آینده انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=27188

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.