آوین ویژه»

دیدار سید محمد خاتمی با چهره مشهور سیاسی + عکس روایت یکی از مسئولان سازمان ملل از لحظه حمله وحشیانه تل‌آویو به یمن “خانه روسیه” در ایران تاسیس می‌شود شوچنکو به دست روسیه افتاد کاهش تقاضا و قیمت در بازار سکه و طلا | حباب سکه فروکش کرد؛ فروش اضطراری، جای خرید را گرفت وزیر علوم خواستار تامین امنیت اطراف خوابگاه‌های دانشجویی شد ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج – تهران جنایت روز جمعه اسرائیل در غزه ۴۳ شهید برجای گذاشت طرح مقابله با دخانیات قاچاق با حضور ۲۰ تیم بازرسی در همدان آغاز شد حکم انتصاب ۶ استاندار جدید به امضای رئیس جمهور رسید اژه‌ای: طبری تبرئه نشد/ اعمال مجازات متهمان پرونده دبش صاحبان این آپارتمان ها مالیات میلیونی می دهند+جدول زنجیره معادن، زمینه مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان پیام تاریخی اوجالان و امکان انحلال «پ.ک.ک»؛ اردوغان به چه می‌اندیشد؟ کشورهای حامی سقوط سوریه ضرر می‌کنند آتش سوزی واحد تولیدی ایزوگام در روستای نخجیروان محلات مهار شد تیراندازی جمعی در «تورنتو» کانادا با دست کم ۱۲ زخمی راز سفر فرمانده سنتکام به تل آویو در سایه اوضاع بحرانی خاورمیانه

0

«عدالت و احسان» دو رکن اساسی رهبر جامعه در نگاه اسلام است

  • کد خبر : 30840
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱:۰۹
«عدالت و احسان» دو رکن اساسی رهبر جامعه در نگاه اسلام است

قم- رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران و رهبر جامعه در نگاه اسلام «عدالت و احسان» است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نجف لک زایی عصر دوشنبه در نشست علمی «اخلاق حکمرانی در اسلام و مسیحیت» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه اخلاق در قرآن و روایات اظهار کرد: در کنار صفات متعددی که برای رهبر جامعه در روایات اسلامی اشاره شده «عدالت و احسان» دو رکن مهم و اساسی رهبر جامعه است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه مصادیق حکمرانی از منظر اسلام و قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و افزود: مصادیق مختلفی در دوره حکمرانی پیامبران در قرآن ذکر شده است که هر کدام از انبیا الهی در دوره حکمرانی خود وظایف متعددی نسبت به جوامع خود با توجه به نیازهای روز جامعه در آن دوره اشاره کرد.

وی ادامه داد: حضرت یوسف علیه السلام در مدت زمان حکومت خود به رفع مشکلات اقتصادی جامعه به خصوص در دوره خشکسالی پرداخته است، اما در دوره حضرت موسی این مسئله به نجات امت از یوغ استکبار و دیکتاتوری حاکم بر مردم تبدیل شد.

حجت الاسلام لک زایی ابراز کرد: در دوره حضرت سلیمان علیه السلام مشکل اقتصادی و حکمرانی وجود نداشت، اما دغدغه این پیامبر الهی رفع مشکل شرک در سرزمین همسایه بود و مرکز ثقل در دوره حضرت طالوت علیه السلام یا شائول، بحث اشغال گری بود و در دوره حضرت داوود علیه السلام نیز بحث قضاوت در قالب عدالت محوری مطرح شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این موارد در دوره حضرت عیسی علیه السلام به مباحث اخلاقی تغییر یافت و در عصر پیامبراکرم به موضوع جاهلیت و نابسامانی معنوی و مادی تبدیل شد.

حجت‌الاسلام لک زایی در ادامه به دو اصل اساسی حکمرانی در نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران در نگاه اسلام، «عدالت و احسان» است و در کنار آن صفات دیگری مانند امانت داری، وفای به عهد، مهربانی، شجاعت و ویژگی‌های اخلاقی دیگر نیز در روایات اشاره شده است که همگی دال بر اهمیت این موضوع دارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=30840

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.