آوین ویژه»

جزییات خدمت‌رسانی به ۳۹ مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس حامل زائران عتبات آغاز پذیرش بدون آزمون جامعه‌الزهرا در سطوح ۲ و ۳ تظاهرات مردم اردن در حمایت از غزه و لبنان+ فیلم اولین آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۴ برگزار می شود شوک جدید به دنیای فوتبال/ دروازه بان افسانه‌ای درگذشت تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات به همایش مطالعات فیلم کوتاه آغاز توزیع کالاهای اساسی در گیلانغرب از هفته آینده اطلاعیه شماره ۳ مدیریت بحران برای حادثه بندر شهید رجایی سرپرست اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوشهر معرفی شد تحرکات عمرانی در بوستان ولایت؛ شهرداری تهران پاسخگو نیست احتمال ادامه تعطیلی‌ها برای روز چهارشنبه؛ کمیته اضطرار تشکیل شد تقدیری: تاکنون ۷۰۰ مدرسه به طرح «سفارتخانه مقاومت» پیوسته‌اند صدور هشدار برف و کولاک برای یک ششم مردم آمریکا بازداشت ۴ نفر به اتهام جانبداری از رژیم صهیونیستی در کوهبنان پیشنهادهای مهم مدیریک نهاد صنفی به معاون جدید وزیر ارشاد فراخوان «فیلمتو بساز» منتشر شد تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی| ورود موج جدید بارشی از پنج شنبه آغاز ثبت نام خسارت دیدگان حملات اخیر در تهران

0

لزوم احیای فرش به‌عنوان برند ملی و تدوین برنامه جامع در دولت چهاردهم

  • کد خبر : 129715
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳
لزوم احیای فرش به‌عنوان برند ملی و تدوین برنامه جامع در دولت چهاردهم

معاون امور زنان خواستار احیای فرش به‌عنوان برند ملی و تدوین برنامه‌ای جامع در دولت چهاردهم برای مقابله با چالش‌های صنعت فرش ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌ها و مسائل مرتبط با زنان قالیباف با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاونان وزارت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، رئیس مرکز ملی فرش ایران و نمایندگانی از سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

در این جلسه، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ضمن ارائه گزارش‌هایی از اقدامات انجام‌شده، چالش‌ها و مسائل پیش‌روی زنان قالیباف از قبیل تعیین‌تکلیف منابع مالی مرتبط با بیمه قالیبافان در قانون بودجه، مهارت‌آموزی، آموزش تولید فروش‌محور و نبود متولی واحد برای رسیدگی به وضعیت قالیبافان و… مورد بررسی قرار گرفت.

تأمین مواد اولیه، به‌ویژه آن دسته از موادی که وارداتی هستند، و ضرورت تخصیص منابع ارزی برای حمایت از این بخش نیز از دیگر مسائل مهم مطرح‌شده در این جلسه بود. همچنین بر لزوم حفظ شأن و منزلت قالیبافان در رسانه‌ها، نهادهای آموزشی و فرهنگی تأکید شد.

فرش باید به‌عنوان یک برند ملی احیا شود

زهرا بهروز آذر در این جلسه، با بیان اینکه فرش باید به‌عنوان یک برند ملی احیا شود، گفت: امروز صنعت فرش ایران با چالش‌های متعددی از جمله پراکندگی متولیان، کاهش ادرات و ورود رقبای منطقه‌ای مواجه است. در این رابطه لازم است در دولت چهاردهم، یک برنامه جامع برای بازتعریف اکوسیستم فرش تدوین شود.

وی با اشاره به کاهش سهم فرش ایران در بازار جهانی اظهار داشت: فرش ایرانی در کشورهای همسایه مانند افغانستان و هند تولید و با عنوان فرش کابل در بازار تهران فروخته می‌شود، در حالی که فرش کرمان و کاشان به حاشیه رفته‌اند. این یعنی ما نه‌تنها برند ملی خود را از دست داده‌ایم، بلکه از بازیگر بودن در اکوسیستم جهانی فرش نیز عقب مانده‌ایم.

بیمه قالیبافان یکی از مطالبات جدی زنان در سفرهای استانی است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، بیمه قالیبافان را یکی از مطالبات جدی زنان در سفرهای استانی برشمرد و تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد دقیق قالیبافان زن، وضعیت فعالیت و سن آن‌ها مشخص نیست. ما به داده‌های دقیق برای سیاست‌گذاری نیاز داریم تا بتوانیم در این حوزه برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهیم و ضروری است در این مسیر مدل‌های جدید بیمه‌ای را طراحی کنیم.

بهروز آذر خواستار شکل‌گیری کارگروهی ویژه با حضور همه بازیگران اصلی حوزه فرش شد و خاطرنشان کرد: برای تحول اکوسیستم، باید نقش شرکای کلیدی و داده‌های پایه روشن باشد. پیشنهاد معاونت زنان و خانواده این است که با تشکیل کارگروهی ویژه و تحلیل سن، تعداد و نیازمندی‌های واقعی زنان قالیباف، برنامه‌ای عملیاتی برای ارتقای این صنعت ملی تدوین شود.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون حدود ۱۵۹ هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که ۷۹ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=129715

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.