آوین ویژه»

شمارش معکوس برای رفع فیلترینگ/ زیرساخت‌ها آمادگی لازم را دارند تصویب وام ۴۰۰ میلیونی ودیعه مسکن برای مستأجران ریشه بازتاب‌های متفاوت نمایشگاه تجسمی سینمایی‌ها چیست؟ گروه‌های جهادی استان بوشهر حمایت می‌شوند ماجرای مردی که مغزش را به یک آرمادیلو پیوند زد! آیت الله مفتح معتقد بود استقلال و آزادی ملت در گرو آزادی از قید و بند فرهنگ غربی است دستگیری عامل تیراندازی در تبریز و اسکو رئیس ستاد کل ارتش اوکراین برکنار شد مدارس اردبیل برای دومین روز متوالی غیرحضوری شد ۶ میلیون وسیله نقلیه ایام نوروز از جاده های آذربایجان غربی تردد کردند روایت «زنان» فداکاری و خلق حماسه‌های بزرگ علی دایی: نه پرسپولیس پیشنهاد داده، نه قصد بازگشت به فوتبال دارم «بایدن» از کاخ سفید روند انتخابات را دنبال می‌کند دیدار استاندار خوزستان با خانواده ای که صاحب ۵ قلو شده‌اند دو راهی خطرناک بین طلا و بورس | سرمایه گذاران بخوانند سی و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو در مشهد  رئیس پارلمان لبنان: اسرائیل به آمریکا خبر داده که می‌خواهد جنگ پایان یابد توسعه فرودگاه قزوین به سه همت اعتبار نیاز دارد

2

سعید جلیلی به کمک پزشکیان آمد

  • کد خبر : 27332
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
سعید جلیلی به کمک پزشکیان آمد

تحقیقات نشان می‌دهد که جلیلی با ۷۱درصد و زاکانی با ۲۶ درصد بیشترین نقش را به عنوان رقیب برای پیروزی مسعود پزشکیان داشته اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران ، این روزها بحث داغ، تحلیل شیوه رأی دهی و چرایی رأی‌دهی مردم به کاندیداهاست. فضای علمی و آکادمیک هم دهه ‌هاست درباره انتخابات و رفتار رأی‌دهی و نوع برخورد مردم با همه‌پرسی به تحقیق پرداخته و کتاب‌های اگرچه نه‌چندان زیاد، اما مفیدی در این باره منتشر شده است.

سه پژوهشگر اجتماعی تحقیقی با عنوان «نقش گروههای مرجع در پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از نگاه اساتید دانشگاههای یزد» انجام داده‌اند.

تحقیق مشترک امیر ترقی نژاد (مدرس رشته امور فرهنگی و رسانه) با همکاری و راهنمایی راحله السادات میرحسینی (دانشجوی مقطع دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اصفهان، واحد خوراسگان) و آرزو زینلی (دانشجوی مقطع دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران) بر اساس نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و نیز از نظر روش، جزو تحقیقات توصیفی و از حیث گردآوری داده ها از شاخه پیمایشی است. با توجه به حجم نمونه، ۳۱ عدد پرسشنامه تهیه و جهت جمع‌آوری اطلاعات در اختیار اساتید دانشگاههای یزد قرار گرفت و با تجزیه و تحلیل های انجام شده بر اساس داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک های آماری نتایج آن حاصل شده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد: اساتید دانشگاه معتقدند، جلیلی با ۷۱درصد و زاکانی با ۲۶ درصد بیشترین نقش را به عنوان رقیب برای پیروزی مسعود پزشکیان داشته اند. اما پورمحمدی در این مقوله هیچ سهم و نقشی نداشته است. البته نتایج این بخش از تحقیق نشان می دهد: ۳۹ در صد که بالاترین سهم بوده است نقش «متوسط» را برای مناظرات ارزیابی کرده اند.

بخش دیگر تحقیق نشان می دهد که ۵۲ درصد معتقدند: شبکه اجتماعی اینستاگرام در پیروزی مسعود پزشکیان نقش اساسی داشته است. اما نکته جالب تر از آن، نقش پررنگ شبکه های اجتماعی داخلی بوده که سهم آن ۳۹ درصد است. یوتیوب پایین ترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده و نقش تلگرام و توئیتر در مقایسه با اینستاگرام و شبکه های اجتماعی داخلی کم می باشد.

در بخشی از این تحقیق یادآوری شده است که گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ ای نقش مهمی را بر عهده دارند و به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی – اجتماعی جامعه تأثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند و در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارند و بالاخره آنکه گروه های مرجع بر سبک زندگی و حتی رفتارهای روزمره کنش گران تاثیر می گذارند. در چند دهه اخیر عوامل مختلفی همچون؛ رشد سریع جمعیت، مهاجرت‌های گسترده و توسعه شهرنشینی، توسعه ارتباطات اجتماعی، تنوع و تکثر رسانه‌ها و تحولات فرهنگی – اجتماعی جوامع و دگرگونی دیدگاه‌ها و ارزش‌ها، تأثیرات جدی در جا به جایی گروه‌های مرجع  داشته است.

نتایج این تحقیق می گوید: ۳۶ درصد، نقش گروههای مرجع در پیروزی انتخاباتی پزشکیان را متوسط ارزیابی کرده اند و تنها ۱۶ درصد این موضوع را خیلی زیاد دانسته اند. اما از نتایج جالب دیگر این تحقیق، ۶۸ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نقش سلبریتی ها در پیروزی مسعود پزشکیان  کم بوده است و تنها ۶ درصد آن را مهم و خیلی زیاد عنوان کرده اند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=27332

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.