آوین ویژه»

فراجا از آزمون های بسیار بزرگ، موفق عبور کرده است وعده مهم پزشکیان به مناطق محروم کشور ارتش لبنان بعد از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست در مناطق جنوبی مستقر شد نظر جنجالی صادق زیباکلام درباره نتیجه مذاکرات عمان دعوت از جودوکاران نابینای البرزی جهت شرکت در اردوی مسابقات کشوری مسدود شدن حساب کاربری سخنگوی نیروهای مسلح یمن در «ایکس» تروریست‌ها از تصرف کامل شهر حمص در مرکز سوریه خبر دادند طلب ۲۰ میلیاردی پرسپولیس از بیرانوند به کجا رسید؟ دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» هم‌اندیشی مراکز تخصصی حوزه به میزبانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) دیدار «تخت روانچی» با «مسعود بارزانی» در اربیل اگده: گرینلند باید برای تضمین امنیتش مقابل تهدیدات آمریکا آماده شود ۲ تصادف در محورهای آذربایجان غربی، یک فوتی و ۷ مصدوم برجای گذاشت آنروا: بیش از سه هفته است که هیچ کمکی وارد غزه نشده است انحراف ترافیک در بزرگراه شهید آبشناسان از ابتدای دی‌ماه «علوم تجربی» بیشترین و «ریاضی و فنی» کمترین متقاضی کنکور ۱۴۰۴ جشن نیمه شعبان در آستان مقدس امامزاده محمد خمین سوپرایز در انتظار دارندگان سهام عدالت (۱۴ آبان)

1

تذکر مجلس به ۳ وزیر در خصوص مشکل کامیون‌داران در مرز ترکیه

  • کد خبر : 45589
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸
تذکر مجلس به ۳ وزیر در خصوص مشکل کامیون‌داران در مرز ترکیه

مجلس در خصوص مشکلات به وجود آمده برای کامیونداران ایرانی در مرز ترکیه به وزیر خارجه و نفت و راه و شهرسازی تذکر جدی داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی از سوی کشور ترکیه که در روز ۸ دی ماه سال جاری اجرا شد، تردد روزانه ۳۰۰ کامیون از مرز بازرگان را با اختلال مواجه کرده و منجر به ایجاد صف طولانی رانندگان در پشت این مرز به دلیل توقف بیش از ۱۰ روزه شد که باعث تذکر جدی مجلس به سه وزیر خارجه و نفت و راه و شهرسازی شده است.

لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی، بر این اساس است که کامیون‌های ایرانی پس از ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند که میزان این مالیات، ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرف‌کننده در ترکیه تعیین شده‌است.

طبق این قانون که رسانه‌های کشور ترکیه آن را براساس عمل متقابل یاد کردند، کامیون‌داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از این که پر یا خالی باشد) ۲۷ لیر یا به عبارتی برای هر باک معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان، باید مالیات پرداخت کنند.

این تصمیم دولت ترکیه در حالی است که دو کشور در بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آذر ماه سال جاری، حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری طی ۵ سال را هدف‌گذاری کرده بودند.

کارشناسان ژئوپلیتیکی بر این باورند که تحولات سوریه و قفقاز، ردپای غیرمستقیمی در این تصمیم سخت‌گیرانه و غیرقابل توجیه ترکیه دارد. مصوبه باک پر که از چندین ماه قبل اجرای آن آغاز شده، به دلیل آن است که قیمت سوخت ایران با سایر کشور‌ها تفاوت قابل‌توجهی دارد و انگیزه اقتصادی برای قاچاق سوخت کشور را فراهم می‌کند.

به دنبال اجرای مصوبه باک‌پر برای کامیون‌های ترک، از همان زمان طرف ترکیه به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون‌های ترک اقدام شود و در غیر این صورت آنها در نظر دارند که عمل متقابل انجام دهند، اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه فول باک برای کامیون‌های ترک از طرف شرکت نفت در مرز‌های مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک نیز عمل متقابل انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.

بر همین اساس سخنگوی کمسیون عمران مجلس با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای کامیونداران ایرانی در مرز ترکیه، بیان کرد: مجلس ضمن پیگیری این موضوع در این خصوص به وزرا خارجه و نفت و راه و شهرسازی تذکر جدی داده است.

وی افزود: کمیسیون عمران به جد پیگیر مشکل به وجود آمده از وزیر راه و شهرسازی است و برای رفع موانع موجود دیدار‌هایی هم انجام گرفته است.

ایری تصریح کرد: درخصوص مشکل به وجود آمده دولت قرار بود دیروز کمیته‌ای را برای پیگیری موضوع اقدام کند تا هرچه سریعتر اختلال به وجود امده رفع شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=45589

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.