آوین ویژه»

وقتی یک بز راوی «سایه سلطان» شد! عزم جدی دولت وفاق ملی در تنگستان برای توسعه روستاها گزارش وال استریت از گفت‌وگوهای ایران و اروپا پیش بینی قیمت طلا، سکه و دلار در آستانه زمستان فرمول رشد انفجاری مو کشف شد گزارش وزارت اقتصاد از کارنامه ۱۰۰ روزه دولت چهاردهم در بورس رسانه صهیونیست:تلفات تیپ گولانی از زمان تاسیس تاکنون بی‌سابقه است دولت ترامپ طرح‌های تامین کمک برای کی‌یف را تعلیق کرد؛ ورود مهاجران اوکراین ممنوع شد پویش «ایران همدل» در مهدیه سنندج به اجرا درآمد شی: تایوان متعلق به چین است کارتال در پرسپولیس یک پدیده رو می‌کند آیت الله نوری همدانی: رسالت حوزویان در عصر حاضر بسیار سنگین است هدف قرار دادن پایگاه مهم و سری سوریه از سوی رژیم صهیونیستی موزه باستان‌شناسی مجموعه تاریخی «فلک‌الافلاک» تعطیل شد عدم صحیح مدیریت پسماندها از عوامل تخریب طبیعت است شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد جزییات قطعه موسیقایی «خلیج فارس»؛ پیام صلح، مقاومت و فرهنگ ملت ایران توسعه گردشگری استان مرکزی راهی برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران

1

تذکر مجلس به ۳ وزیر در خصوص مشکل کامیون‌داران در مرز ترکیه

  • کد خبر : 45589
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸
تذکر مجلس به ۳ وزیر در خصوص مشکل کامیون‌داران در مرز ترکیه

مجلس در خصوص مشکلات به وجود آمده برای کامیونداران ایرانی در مرز ترکیه به وزیر خارجه و نفت و راه و شهرسازی تذکر جدی داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی از سوی کشور ترکیه که در روز ۸ دی ماه سال جاری اجرا شد، تردد روزانه ۳۰۰ کامیون از مرز بازرگان را با اختلال مواجه کرده و منجر به ایجاد صف طولانی رانندگان در پشت این مرز به دلیل توقف بیش از ۱۰ روزه شد که باعث تذکر جدی مجلس به سه وزیر خارجه و نفت و راه و شهرسازی شده است.

لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی، بر این اساس است که کامیون‌های ایرانی پس از ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند که میزان این مالیات، ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرف‌کننده در ترکیه تعیین شده‌است.

طبق این قانون که رسانه‌های کشور ترکیه آن را براساس عمل متقابل یاد کردند، کامیون‌داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از این که پر یا خالی باشد) ۲۷ لیر یا به عبارتی برای هر باک معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان، باید مالیات پرداخت کنند.

این تصمیم دولت ترکیه در حالی است که دو کشور در بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آذر ماه سال جاری، حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری طی ۵ سال را هدف‌گذاری کرده بودند.

کارشناسان ژئوپلیتیکی بر این باورند که تحولات سوریه و قفقاز، ردپای غیرمستقیمی در این تصمیم سخت‌گیرانه و غیرقابل توجیه ترکیه دارد. مصوبه باک پر که از چندین ماه قبل اجرای آن آغاز شده، به دلیل آن است که قیمت سوخت ایران با سایر کشور‌ها تفاوت قابل‌توجهی دارد و انگیزه اقتصادی برای قاچاق سوخت کشور را فراهم می‌کند.

به دنبال اجرای مصوبه باک‌پر برای کامیون‌های ترک، از همان زمان طرف ترکیه به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون‌های ترک اقدام شود و در غیر این صورت آنها در نظر دارند که عمل متقابل انجام دهند، اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه فول باک برای کامیون‌های ترک از طرف شرکت نفت در مرز‌های مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک نیز عمل متقابل انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.

بر همین اساس سخنگوی کمسیون عمران مجلس با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای کامیونداران ایرانی در مرز ترکیه، بیان کرد: مجلس ضمن پیگیری این موضوع در این خصوص به وزرا خارجه و نفت و راه و شهرسازی تذکر جدی داده است.

وی افزود: کمیسیون عمران به جد پیگیر مشکل به وجود آمده از وزیر راه و شهرسازی است و برای رفع موانع موجود دیدار‌هایی هم انجام گرفته است.

ایری تصریح کرد: درخصوص مشکل به وجود آمده دولت قرار بود دیروز کمیته‌ای را برای پیگیری موضوع اقدام کند تا هرچه سریعتر اختلال به وجود امده رفع شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=45589

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.