آوین ویژه»

لیگ برتر فوتبال – پرسپولیس و چادرملو عزاداری روز شهادت حضرت زهرا(س) در سرپل ذهاب حاشیه قبل از بازی دیدار دو تیم ملوان – سپاهان هشدار امنیتی به نتانیاهو/ حمله بالستیکی یمن علیه اراضی اشغالی واکنش فرانسه به اظهارات معاون «ترامپ» علیه اروپا قول مساعد “ترکیش‌ایرلاینز” بر استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر و افزایش پروازها رئیس انجمن زغالسنگ ایران درگذشت نقش کلیدی بانوان در پیشرفت و تحول کشاورزی آذربایجان شرقی تسویه ریال و روبل در سفرها گرمای ملایم تا اواسط هفته در کرمانشاه باران حریف آلودگی هوا نشد خبر مهم درباره خرید سکه | تنها تا این ساعت فرصت دارید! اخبار ضد و نقیض منابع عبری درباره سفر «نتانیاهو» به مصر استعفای یک مقام دیگر ارتش رژیم صهیونیستی ادای احترام معاون رئیس‌جمهور به شهدای شهریار در سفر به روستاهای شهر ارائه خدمت اعضای جمعیت هلال احمر به مسافران و گردشگران رزمایش دامپزشکی در ۶۰ روستای مازندران اجرا شد ۹۰ پایگاه اورژانس در گیلان آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی است

0

رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

  • کد خبر : 116231
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱:۵۰
رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

بسیاری از ما هنگام تعویض تایر یا خرید لاستیک نو با پدیده‌ای نسبتاً عجیب روبه‌رو می‌شویم: خطوط رنگی که به شکل نوارهایی باریک روی سطح لاستیک نقش بسته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، در نگاه اول، ممکن است تصور کنیم این خطوط رنگی نشانه‌ای از کیفیت یا مدل لاستیک هستند، یا حتی پیام هشدارآمیزی برای راننده دارند. اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم و به تحقیق‌های تخصصی حوزه تولید تایر رجوع کنیم، درمی‌یابیم که این رگه‌ها نه برای مصرف‌کننده، بلکه برای تولیدکننده معنا دارند.

در صنعت تایرسازی، به‌ویژه در خطوط تولید انبوه، نظم و دقت اهمیت حیاتی دارند. این رگه‌های رنگی که اغلب به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد یا سبز روی لاستیک نقش می‌بندند، درواقع نوعی کُد رنگی هستند که به کارکنان کارخانه و توزیع‌کنندگان کمک می‌کنند اطلاعات فنی و لجستیکی خاصی را به‌سرعت شناسایی کنند.

به‌طور مثال، ممکن است در یک کارخانه خاص، نوار زرد به این معنا باشد که آن دسته از لاستیک‌ها دارای ترکیب خاصی از مواد اولیه هستند یا باید به انبار مشخصی منتقل شوند. در کارخانه دیگر، همین نوار ممکن است نشانه‌ای از سایز، ضخامت یا حتی مقصد نهایی محموله باشد.

رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

نکته جالب اینجاست که هیچ سیستم استاندارد یا جهانی برای معنی این رنگ‌ها وجود ندارد. هر برند و هر کارخانه سیستم خاص خود را برای کُدگذاری رنگی دارد. به همین دلیل، دانستن معنای دقیق هر رنگ برای مصرف‌کنندگان معمولاً کاربردی ندارد و چیزی از کارایی یا ایمنی لاستیک نمی‌کاهد.

رگه‌های رنگی به‌صورت موقّت و سطحی روی لاستیک چاپ می‌شوند. آن‌ها نه حکاکی شده‌اند و نه دائمی هستند. به همین دلیل، پس از طی چند کیلومتر رانندگی، این رنگ‌ها به‌طور کامل پاک می‌شوند. دلیل این امر ساده است: کارکرد این نشانه‌ها تنها در چرخه تولید، بسته‌بندی، انبارداری و توزیع است، و پس از آن دیگر ارزشی ندارند.

درواقع، محو شدن این خطوط نشانه مثبتی برای مصرف‌کننده است. چرا که مشاهده خطوط رنگی تازه‌چاپ‌شده، نشان می‌دهد لاستیک نو بوده و تاکنون استفاده‌ای از آن نشده است. در کشوری مثل ایران که بازار لاستیک‌های دست‌دوم و تقلبی همچنان فعال است، این مسئله می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص سلامت و نو بودن تایر باشد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=116231

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.