آوین ویژه»

موج کره‌ای نوجوانان ما را با خود خواهد برد؛ هشداری درباره بحران هویت دبیر: به یزدانی گفتم جراحی نکن؛ تمام می‌شوی ۳۰ تیم رسانه‌ای مراسم تشییع شهدای حزب الله را پوشش می‌دهند پوتین: روسیه توانست بر سخت‌ترین چالش‌ها پیروز شود/ نامگذاری سال میلادی جدید عارف : وفاق ملی به معنای تحمیل نظرات حاکمیت بر ملت نیست کاخ سفید: نخستین گروه پناهجویان به گوانتانامو منتقل شدند توجه به معانی آیات قرآن تمامی نگرانی‌ها را از بین می برد پلیس در تعقیب عاملان تیراندازی به امام جمعه موقت میرجاوه دستگیری زورگیری که به یک ماشین با چاقو حمله‌ کرده بود ستاره پرسپولیس خداحافظی کرد جاری شدن سیلاب در دشت دهلران نهضت «زندگی با آیه‌ها»؛ ترویج فرهنگ قرآن‌محوری در جامعه شش مانع مهم سرمایه‌گذاری و تولید در ایران افزایش ۲۰ درصدی حقوق در برابر طوفان گرانی | معیشت مردم را از مرز نابودی نجات دهید بسیج رژیم صهیونیستی را از بین می برد رئیس جدید ساترا چه رویکردی دارد؟؛ لزوم جلوگیری از اشتباهات ِاستراتژیک! حسین عصمتی: شرایط کار برای هنرمندان نگارگر فراهم نیست ارتقای سرانه فضای آموزشی مشهد با پویش «با من»

0

به خطر افتادن رابطه‌های دوستی با استفاده از اختصارهای پیامکی

  • کد خبر : 13753
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
به خطر افتادن رابطه‌های دوستی با استفاده از اختصارهای پیامکی

بر اساس پژوهش انجمن روانشناسی آمریکا، به کار گیری حالت اختصاری یا مخفف کلمات در پیامک‌ ها یا مکالمات مجازی با دوستان گزینه مناسبی نیست، زیرا می‌تواند باعث شود افراد کمتر صمیمی به نظر برسند و نتیجه آن، دریافت پاسخ‌های کوتاه‌تر و کمتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش سیتنا، پژوهش جدید انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد استفاده از حالت اختصاری یا مخفف کلمات در پیامک‌ها یا گفت‌وگوی مجازی با دوستان ممکن است گزینه چندان خوبی نباشد، زیرا محققان دریافته‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث شود افراد کمتر صمیمی به نظر برسند و نتیجه آن، دریافت پاسخ‌های کوتاه‌تر و کمتر است.

آن‌ها توضیح می‌دهند پیام‌های مختصر معمولا به‌عنوان تلاش کمتر دیده می‌شوند و ممکن است تعاملات اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند و شما را فردی بی‌تفاوت نشان دهند. بنابراین، اگر دارید چیزی مهم می‌نویسید، بهتر است از شکل کامل کلمات و عبارات استفاده کنید. این ممکن است به مکالمات مثبت‌تر منجر شود.

محققان در این پژوهش جدید که در «مجله روانشناسی تجربی: عمومی» (Journal of Experimental Psychology: General) منتشر شد، هشت آزمایش انجام دادند و در مجموع بیش از پنج هزار و ۳۰۰ شرکت‌کننده را از طریق روش‌های مختلف، بررسی کردند.

در تمام این آزمایش‌ها، افرادی که از اختصارهای پیامکی استفاده می‌کردند، به‌عنوان افراد کمتر صمیمی و کمتر صادق در دوستی تلقی شدند و احتمال دریافت پاسخ از گیرندگان پیام برای آن‌ها کمتر و پاسخ‌هایی که می‌گرفتند، کوتاه‌تر بود. دلیل برداشت منفی این بود که اختصارات ناخودآگاه این احساس را منتقل می‌کنند که فرستنده برای نوشتن پیام زمان زیادی نگذاشته یا چندان تلاشی نکرده است.

دیوید فانگ، محقق ارشد و دانشجوی دکترای بازاریابی رفتاری در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «ما در تعاملات روزانه، اغلب با افرادی مواجه می‌شویم که می‌توانند به‌عنوان پیام‌دهندگان خوب یا ضعیف در نظر گرفته شوند. ما فکر می‌کردیم همه اختصارها را دوست دارند، چون حس نزدیکی را منتقل می‌کند و از اینکه مخفف‌ها درباره افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، برداشت‌های منفی ایجاد کرد، متعجب شدیم.»

پیامک در ارتباطات دیجیتال امروز نقشی غالب پیدا کرده است و اکثر افرادی که پیامک می‌فرستند، از برخی اختصارها استفاده می‌کنند؛ مانند «تا بعد» در زبان انگلیسی که به جای «آی‌ سی‌ یو» (I SEE YOU) به شکل دو حرف سی (C) و یو (U) یعنی «سی‌یو» (CU) نوشته می‌شود. در نظرسنجی مقدماتی، ۹۹ درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از این اختصارهای پیامکی استفاده می‌کنند و ۸۴ درصد از آن‌ها باور نداشتند که دیگران ممکن است از اختصارها خوششان نیاید.

به گزارش یورک‌آلرت، محققان در این پژوهش پاسخ‌های کاربران را در اپلیکیشن‌هایی مانند «تیندر» (Tinder) یا مکالمات گروهی «دیسکورد» (Discord) در ۳۷ کشور جهان بررسی کردند. در سایر آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان مکالمات پیامکی خود را با افرادی که از اختصارها استفاده می‌کردند یا نمی‌کردند، ارزیابی کردند.

در آزمایش‌ها، افرادی که از اختصارهای پیامکی استفاده می‌کردند، پاسخ‌های کمتری دریافت می‌کردند و پاسخ‌هایی که می‌گرفتند، هم کوتاه‌تر بود. همچنین احتمال اینکه طرف مقابل اطلاعات تماسش را به این افراد بدهد، کمتر بود.

نکته جالب این است که حتی کسانی که خود از اختصارهای پیامکی زیاد استفاده می‌کردند، به دریافت این اختصارها علاقه چندانی نداشتند. البته، دکتر فانگ اشاره کرد که یافته‌ها در برخی مطالعات ناپایدار بودند، به این معنا که این نتایج در همه موارد یا در تمام گروه‌های آزمایشی یکسان نبود.

فانگ می‌گوید اختصارهای پیامکی ممکن است به احساس تنهایی منجر شوند، چون فرد استفاده‌کننده پاسخ‌های کمتری می‌گیرد یا پاسخی که می‌گیرد چندان مثبت‌ نیست و این باعث می‌شود احساس کند روابط اجتماعی او به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود. با این حال، او معتقد نیست که افراد باید استفاده از اختصارها را به‌کل کنار بگذارند.

فانگ خاطرنشان می‌کند که میزان وقت گذاشتن ما در مکالمات مجازی با توجه به اهمیت رابطه تنظیم می‌شود. مثلا در مواردی که رابطه اهمیت چندانی ندارد، ممکن است تلاش کمتری کنیم و بخواهیم کمتر صمیمی‌ به نظر برسیم. مثال پیامک ردوبدل شده با یک راننده تحویل کالا. اما اگر بخواهیم در روابط نزدیک‌تر و مهم‌تر، صمیمی‌ و جدی‌تر به نظر برسیم، یافته‌های این تحقیق می‌گوید که استفاده از اختصارها می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=13753

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.