آوین ویژه»

خبر مهم همتی از واگذاری سهام ۱.۵ میلیونی به نوزادان  آتش سوزی در کارگاه تصفیه پنبه در درچه  «زندگی با آیه‌ها» مسابقه شماره ۴ تکمیل شهرک فناوری اطلاعات قم از اولویت های استان است وجه تمایز برندها، نکاتی که نمیدانید! هشدار منظور درباره معامله طلا در بورس با نرخ غیرواقعی دلار روایتی امیدبخش از زندگی یک مادر نابینا در مستند «چاو» «قرارگاه» با موضوع حضور تا ظهور روی آنتن شبکه قرآن می‌رود زمان تکمیل طرح ریلی چابهار-زاهدان مشخص شد ۳ مصدوم بر اثر واژگونی خودروی سواری در الیگودرز- اصفهان تحلیل کامل سه آلت کوینی که این هفته ترند شدند+ نمودار اگر تاکنون عاشق نشده‌اید، با «هفت بهارنارنج» عشق را تجربه می‌کنید «جزیره» از سوم شهریور به صحنه می‌رود اولین واکنش سیدحسین حسینی به حضور در سپاهان + فیلم آخرین آمار ارزش تجارت ایران و آلمان افتتاح فاز نخست طرح پژوهشی استفاده از هوش مصنوعی در زندان مرکزی همدان طرح ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی جزیره بوموسی با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بین‌الملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد

1

کاهش تاریخی سهم گوگل در بازار جستجوی آنلاین

  • کد خبر : 50160
  • ۲۷ دی ۱۴۰۳ - ۳:۵۴
کاهش تاریخی سهم گوگل در بازار جستجوی آنلاین

برای بیش‌از یک دهه، گوگل همواره بیشتر از ۹۰ درصد از سهم بازار جستجوی آنلاین را در اختیار داشت، اما اخیراً نشانه‌هایی از تغییر در این روند قدرتمند دیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط Search Engine Land و استناد به آمار Statcounter، سهم جهانی بازار جستجوی گوگل برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۵ به زیر ۹۰ درصد سقوط کرده است. این کاهش در سه ماه پایانی سال (اکتبر، نوامبر و دسامبر) به‌وضوح قابل‌ مشاهده بود؛ به‌طوری‌که سهم گوگل در اکتبر ۸۹٫۳۴ درصد، در نوامبر ۸۹٫۹۹ درصد و در دسامبر ۸۹٫۷۳ درصد ثبت شد. اگرچه سهم بالای ۸۹ درصد همچنان نشان از تسلط گوگل دارد، اما نکته‌ی قابل‌توجه این است که این اولین‌بار در ۱۰ سال گذشته است که گوگل نتوانسته سهم بالای ۹۰ درصدی خود را برای سه ماه متوالی حفظ کند.

به نقل از زومیت، شاید در نگاه اول تصور شود که ظهور فناوری‌های جدید مانند ChatGPT باعث کاهش سهم گوگل شده است، اما آمارها نشان می‌دهند که رقبای سنتی موتورهای جستجو بیشترین سود را از این تغییر روند برده‌اند. به‌نظر می‌رسد موتورهای جستجویی مانند بینگ، یاندکس و یاهو همگی افزایش نسبی در سهم بازار خود داشته‌اند. در این میان، بینگ با کسب کمتر از ۴ درصد از جستجوهای آنلاین در ماه دسامبر، در جایگاه دوم قرار گرفت.

به‌طورکلی، تغییر احتمالی در تمرکز کاربران، خبر خوبی برای گوگل نخواهد بود. بااین‌حال، شاید بتوان جنبه‌ی مثبتی نیز برای این موضوع درنظر گرفت؛ چراکه گوگل همچنان درگیر یک پرونده‌ی طولانی و مهم ضدانحصار است و وزارت دادگستری ایالات متحده، این شرکت را به رفتار انحصارطلبانه متهم کرده. بخشی از دفاع گوگل در این پرونده، اشاره به این واقعیت دارد که کاربران همیشه حق انتخاب داشته‌اند و می‌توانند آزادانه از مرورگرهای مختلف استفاده ‌کنند. این آمارهای جدید می‌تواند وزن بیشتری به این استدلال گوگل ببخشد و نشان دهد که کاربران واقعاً به‌دنبال گزینه‌های جایگزین هستند.

در نهایت، اگرچه گوگل همچنان رهبر بلامنازع بازار جستجو محسوب می‌شود، اما این کاهش اندک در سهم بازار نشان‌دهنده‌ی تغییر بالقوه در رفتار کاربران است و می‌تواند پیامدهای مهمی برای این شرکت در نبردهای حقوقی و رقابتی آینده داشته باشد. این تغییر همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آغاز دوران جدیدی در عرصه‌ی موتورهای جستجو محسوب شود؛ دورانی که در آن رقابت فشرده‌تر و گزینه‌های بیشتری برای کاربران وجود خواهد داشت و شرکت‌های فناوری باید برای حفظ یا افزایش بازار خود، به کاربران خدمات ویژه‌ ارائه دهند.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=50160

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.