آوین ویژه»

داور دیدار استقلال و ملوان در جام حذفی هشدار | با خوردن ترشی به سرطان معده سلام کنید ! اسرائیل ۵ مقر نظامی جدید در لبنان می‌سازد سفر یک روزه معاون اول قوه قضائیه به گیلان شمارش معکوس برای واریز حقوق جدید بازنشستگان | افزایش ۴ میلیونی و پرداخت معوقات قطعی شد ایران با ترامپ چه خواهد کرد؟/ پیش‌بینی سناریوهای مختلف رابطه ایران با آمریکا افزایش شمار شهدای غیرنظامی حمله آمریکا به یمن دستور اژه‌ای به رؤسای کل دادگستری‌ها در پی تعطیلی‌های اخیر بازداشت «امام اوغلو»؛ بومرنگی که به «اردوغان» اصابت می‌کند تفسیر قرآن در بقاع متبرکه مازندران برگزار می شود تغییر ساختار دانشکده‌های دانشگاه آزاد؛ ایجاد دانشکده هوش مصنوعی «پست آخر» فیلمی درباره زندگی بلاگرها خریداران ارز بخوانند | قیمت واقعی دلار چند است؟ صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس شناسایی و معرفی زنان مستعد برای دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید پزشکیان: ۸۹ هزار میلیارد تومان انواع اعتبارات برای خوزستان مصوب شد الجزیره گزارش داد: اقدام هوشمندانه ایران در برابر اتهام‌زنی‌های آمریکا ریشه بازتاب‌های متفاوت نمایشگاه تجسمی سینمایی‌ها چیست؟

0

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

  • کد خبر : 54561
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۵۵
استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، محققان در پژوهش جدیدی دریافتند که استفاده از میم‌ها برای آموزش و تدریس مباحت علمی می‌تواند به‌طور قابل توجهی عملکرد دانش‌آموزان دبیرستانی را بهبود بخشد.

براساس گزارش Phys، محققان دانشگاه آتنو د مانیلا فیلیپین در پژوهش خود تأثیر استفاده از میم‌ها در تدریس را بررسی کرده‌اند. بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز پایه یازدهم یک دبیرستان خصوصی فیلیپینی در این مطالعه شرکت کردند؛ شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند، در یک گروه از میم‌ها در تدریس استفاده شد، اما در گروه دوم درس‌ها با همان روش‌های سنتی و بدون میم ارائه شدند. محققان نتایج جالبی به دست آوردند.

تأثیر استفاده از میم‌ها روی تدریس و یادگیری دانش‌آموزان

عملکرد گروه‌های دانش‌آموزان این پژوهش در کلاس‌های تجربی و در درس‌های زیست‌شناسی بررسی شد. در طی یک دوره ۵ هفته‌ای، به هر ۲ گروه موضوعات پیچیده از جمله تقسیم سلولی و ژنتیک آموزش داده شد؛ در یک گروه این موضوعات با استفاده از میم‌ها ارائه شدند، اما در تدریس گروه دیگر از میم استفاده نشد.

استفاده از میم‌ها در تدریس

نمونه‌ای از میم‌هایی که محققان در تدریس زیست‌شناسی استفاده کردند.

برای ارزیابی اثربخشی این رویکرد، محققان از دانش‌آموزان آزمون‌هایی گرفتند: یک آزمون قبل از ارائه میم‌ها و یک آزمون نیز پس از آن. هر دانش‌آموز باید به ۳۰ سؤال درباره موضوعات طرح‌شده در این ۵ هفته پاسخ می‌داد. علاوه‌بر این، نظرسنجی‌هایی برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به علم و عملکردشان درباره درس زیست‌شناسی انجام شد.

دانش‌آموزانی که با میم آموزش داده شدند در آزمون‌ دوم خود ۲۱ درصد نمره بیشتر نسبت به دانش‌آموزانی که بدون میم آموزش دیدند، گرفتند. آنها به طورمیانگین ۲۱.۴۶ پاسخ صحیح دادند، این رقم برای گروه دوم ۱۷.۷۴ پاسخ صحیح بود.

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

یکی از مباحثی که معمولاً دانش‌آموزان آنها را اشتباه می‌کنند، میتوز (mitosis) و میوز (meiosis) است.

همچنین دانش‌آموزانی که با میم‌ها سروکار داشتند، نگرش‌ مثبت‌تری نسبت به زیست‌شناسی پیدا کردند و اعتماد بیشتری به توانایی‌شان در درک و به‌کارگیری مفاهیم علمی یافتند. به‌طورکلی، محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند اضطراب مرتبط با موضوعات درسی را کاهش دهد و فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

یافته‌های این پژوهش در The Asian Journal of Biology Education منتشر شده است.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=54561

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.