آوین ویژه»

اظهارات مصدومان و شاهدان حادثه سقوط اتوبوس به دره پروازهای «هما» از اهواز و شیراز به مقصد دبی برقرار شد غلامرضا رجبی مداح پیشکسوت و برادر شهید درگذشت گلشیفته فراهانی در شماره جدید مجله پاریس مچ واکنش دادستان کل کشور به حادثه کوی دانشگاه تهران/ شاید قوانین جدیدی تدوین شود بهارستان توان تامین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو دارد واژگونی پراید در گرگان ۳ مصدوم برجای گذاشت از ظرفیت‌های اکتشافی در سیستان و بلوچستان حمایت میکنیم چین سفر رئیس تایوان به جزیره هاوایی را قویا محکوم کرد میانگین مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی در کشور ۵۵ درصد است آخرین وضعیت سد زاینده‌رود؛ ورودی آب به سد نصف شد قوانین کار باید با شرایط اقلیمی استان‌ها هماهنگ شود ابلاغ دستورالعمل تولیدهمزمان داروهای دامپزشکی درایران واروپا چین لینک: اوراکلی که به وب تری قدرت می‌دهد مراسم احیای شب‌های قدر در هیئت عشاق‌الحسین (ع) تهران غائله تاثیر قطعی معدل در کنکور امروز پایان می یابد؟ افزایش پروازهای فرودگاه کرمانشاه ابراز تمایل هند نسبت به تعامل با دولت «ترامپ»

0

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

  • کد خبر : 54561
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۵۵
استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، محققان در پژوهش جدیدی دریافتند که استفاده از میم‌ها برای آموزش و تدریس مباحت علمی می‌تواند به‌طور قابل توجهی عملکرد دانش‌آموزان دبیرستانی را بهبود بخشد.

براساس گزارش Phys، محققان دانشگاه آتنو د مانیلا فیلیپین در پژوهش خود تأثیر استفاده از میم‌ها در تدریس را بررسی کرده‌اند. بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز پایه یازدهم یک دبیرستان خصوصی فیلیپینی در این مطالعه شرکت کردند؛ شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند، در یک گروه از میم‌ها در تدریس استفاده شد، اما در گروه دوم درس‌ها با همان روش‌های سنتی و بدون میم ارائه شدند. محققان نتایج جالبی به دست آوردند.

تأثیر استفاده از میم‌ها روی تدریس و یادگیری دانش‌آموزان

عملکرد گروه‌های دانش‌آموزان این پژوهش در کلاس‌های تجربی و در درس‌های زیست‌شناسی بررسی شد. در طی یک دوره ۵ هفته‌ای، به هر ۲ گروه موضوعات پیچیده از جمله تقسیم سلولی و ژنتیک آموزش داده شد؛ در یک گروه این موضوعات با استفاده از میم‌ها ارائه شدند، اما در تدریس گروه دیگر از میم استفاده نشد.

استفاده از میم‌ها در تدریس

نمونه‌ای از میم‌هایی که محققان در تدریس زیست‌شناسی استفاده کردند.

برای ارزیابی اثربخشی این رویکرد، محققان از دانش‌آموزان آزمون‌هایی گرفتند: یک آزمون قبل از ارائه میم‌ها و یک آزمون نیز پس از آن. هر دانش‌آموز باید به ۳۰ سؤال درباره موضوعات طرح‌شده در این ۵ هفته پاسخ می‌داد. علاوه‌بر این، نظرسنجی‌هایی برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به علم و عملکردشان درباره درس زیست‌شناسی انجام شد.

دانش‌آموزانی که با میم آموزش داده شدند در آزمون‌ دوم خود ۲۱ درصد نمره بیشتر نسبت به دانش‌آموزانی که بدون میم آموزش دیدند، گرفتند. آنها به طورمیانگین ۲۱.۴۶ پاسخ صحیح دادند، این رقم برای گروه دوم ۱۷.۷۴ پاسخ صحیح بود.

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

یکی از مباحثی که معمولاً دانش‌آموزان آنها را اشتباه می‌کنند، میتوز (mitosis) و میوز (meiosis) است.

همچنین دانش‌آموزانی که با میم‌ها سروکار داشتند، نگرش‌ مثبت‌تری نسبت به زیست‌شناسی پیدا کردند و اعتماد بیشتری به توانایی‌شان در درک و به‌کارگیری مفاهیم علمی یافتند. به‌طورکلی، محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند اضطراب مرتبط با موضوعات درسی را کاهش دهد و فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

یافته‌های این پژوهش در The Asian Journal of Biology Education منتشر شده است.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=54561

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.