آوین ویژه»

یک‌ نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال انصراف داد بهسازی راه دسترسی ایستگاه راه‌آهن محمدیه قم با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال بررسی سینما و موسیقی فیلم؛ «زیبا صدایم کن» به «هفت» رسید عزاداری حسینی جوانان محلاتی در شب تاسوعا جلسه ارتقا حافظان ممتاز قرآن در شورای عالی قرآن برگزار شد طرح وزارت علوم برای آمادگی آموزش در شرایط بحران تدوین می‌شود شرکت ۸۵۰۰ لرستانی در پویش «کاشی حرم» ترودو برای رهایی از شر ترامپ، دست به دامن چارلز شد! احداث کارخانه‌ کنسانتره احیاء سپاهان در سال آتی با ۳هزار میلیارد تومان / تولیدی بالغ بر ۲۰هزار تن خواهیم داشت ۱۵ اردیبهشت روز شیراز؛ شهری تاریخی، فرهنگی و مهد گردشگری ایران زمین تداوم اقدامات توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از زمان شروع جنگ غزه اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و رفاهی دانشگاه ایلام هجوم خریداران به بازار ارزهای دیجیتال/ جستجو در گوگل به اوج رسید علوم انسانی دارای بیشترین شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ کوروش زارعی: تئاتر مسجد نه‌تنها عقب‌گرا نیست بلکه پیش‌برنده است اتفاق شوکه‌کننده در جام حذفی هلند؛ چشم نیکلاس از حدقه بیرون زد + فیلم اتحاد مردم ایران در جنگ ۱۲ روزه جواب دندان شکن به دشمن داد صادرات ۱.۴ میلیون تن کالا از مازندران به ۴۵ کشور جهان

0

اصغری: سوالات فلسفی کانت همچنان زنده هستند

  • کد خبر : 10770
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
اصغری: سوالات فلسفی کانت همچنان زنده هستند

استاد فلسفه دانشگاه تبریز گفت: رابرت هانا می‌گوید سایه سنگین کانت همه جا دیده می‌شود و سوالات کانت اگرچه زنده است اما پاسخ‌ها زنده نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، «محمد اصغری» استاد فلسفه دانشگاه تبریز در نشست کانت و جهان معاصر که به مناسبت سی صدمین سالگرد تولد کانت به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد با اشاره به این موضوع که کانت برای امروز چه حرفی دارد، گفت: هیچ فیلسوفی مرده تلقی نخواهد شد چرا که اندیشه او برای کل بشریت است. کانت ۴ سوال مهم را مطرح می‌کند، چه می‌توانم بدانم؟ چه باید بکنم؟ به چه امید داشته باشم و انسان چیست؟ این سوال‌ها را افلاطون هم داشت اما پاسخ‌ها متفاوت است.

وی تصریح کرد: در قرن ۱۹ مکتب نوکانتی ها به وجود آمد که می‌گفت به سوالات کانت برگردید چرا که زمانه ایجاب می‌کند پاسخ‌های درخور زمان داده شود. سه قرائت از آرای کانت وجود دارد که از قرن ۱۹ به قرن ۲۰ رسیده است. در قرائت نخست نوکانتی‌ها به علم گرایی او چسبیدند چرا که خودش در مقدمه کتاب «عقل محض» می‌گوید می‌خواهم فلسفه را در مسیر علم قرار دهم، گویی قرار گرفتن در علم مسئله مهم فلسفه است. قرائت دوم نوکانتیسم روانشناسی گرایی است که در دانشگاه کوتینگن المان متمرکز بود و بر خلاف قرائت اول از روانشناسی تجربی تغذیه می‌کرد. قرائت سوم ایده آلیستی بود. رابرت هانا این سه قرائت را مطرح می‌کند و نتیجه می‌گیرد در قرن بیستم نوکانتیسم روانشناسی به سمت پدیدارشناسی حرکت کرد و نوکانتیسم علم محور به سمت پوزیتیویسم منطقی و نوکانتیسم علم محور به سمت فلسفه هگلی رفت.

استاد دانشگاه تبریز بیان کرد: رابرت هانا می‌گوید سایه سنگین کانت همه جا دیده می‌شود. سوالات کانت اگرچه زنده است اما پاسخ‌ها زنده نیست. بنابراین ۴ سوال اصلی کانت برای ما هم هست اما پاسخ‌ها کاملاً متفاوت است. سه سوال اول را اهالی فلسفه جدی گرفتند در صورتی که سوال چهارم مهمتر است، چون سه سوال قبلی در سوال آخر خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به تشابه ارای بارنتانو و کانت افزود: واقعیت‌های مربوط به فعالیت‌های آگاهی انسانی در بازنمای ادراک درونی بارنتانو مطابق ادراک درونی کانت است. او معتقد است ادراک درونی نمی‌تواند بیرون از ذهن باشند و پدیدار شناسی بارنتانو و روانشناسی کانت مطابقت زیادی باهم دارند.

اصغری تصریح مرد: در کتاب فلسفه حساب هوسرل اصالت روانشناسی موج می‌زند اما تحت تأثیر نقدهای فرگه وقتی می بیند اشتباه کرده جلدهای بعدی را نمی‌نویسد، فرگه طبق اندیشه‌های کانت کتاب هوسرل را نقد می‌کند. هوسرل در چند موضوع مهم تحت تأثیر فلسفه انتقادی کانت بود.

استاد فلسفه بیان کرد: کانت در فلسفه تحلیلی شاید پررنگ باشد اما فرگه به عنوان بنیانگذار فلسفه تحلیلی اثبات کرد، اینکه کانت می‌گفت هر معرفت و صدق حساب تألیفی بیش نیست و برهان حساب یک کار علمی است، نقطه شروع پروژه منطق گرایی بود. فرگه مثل کانت معتقد بود هندسه علم پیشینی است.

اصغری تصریح کرد: پراگماتیسم های آمریکایی می‌گویند که کانت تصویری که از جهان ارائه می‌دهد که تصویر حقوقی، اخلاقی، زیبایی شناختی، علمی و دینی دارد، برای اینکه بتواند با این تصویرها شیوه زیست زندگی ما را تغییر دهد. مثابه روشنگری چیست کانت را فوکو و دیگر پساساختارگرایان توجه داشتند. فوکو در مقاله‌ای خود انتقادی را نوعی دعوت به شجاعت می‌داند. روشنگری کانت محدود به قرن خودش نیست او معتقد است باید مدام در حال خود انتقادی و روشنگری خود باشیم. تعریف کانتی از روشنگری این است که هنوز ما در مسیر روشنگری قرار داریم. او مقصد را مشخص نکرد بلکه آرمان جهانی مطلوب را برای رهایی از عناصر نامطلوب فرد و جامعه وظیفه همیشه زنده و دائمی دانست. روشنگری کانتی محدود به زمانه ما نیست بلکه برای نسل‌های بعدی و قرون بعدی است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=10770

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.