آوین ویژه»

آیفون شکست خورد/ هواوی برنده شد هواشناسی امروز ۱۳ بهمن؛ بارش‌های پراکنده در ۳ استان | آلودگی شهرهای صنعتی تا دوشنبه مستندی درباره تنها خان زن ایران در زمان قاجار وزیر ارشاد: جشنواره‌ فیلم فجر مجال بازتعریف پایگاه اجتماعی سینما است کم‌توجهی سینما به جاده‌ها؛ بخش دولتی ما به فیلم سطح پایین عادت کرده است مسکو: هدف از رزمایش روسیه، ایران و چین تامین امنیت دریایی است ترامپ با تنش زایی در تجارت جهانی به دنبال شکوه از دست رفته آمریکا است! واکنش تند کره شمالی به رزمایش واشنگتن-سئول و بمباران «اتفاقی»یک روستا! «مرگ یزدگرد» و «سیاوش‌خوانی» بیضایی افتتاحیه اجراهای بوتیک هنر ایران اعلام جزییات آلبومی به نام «ایرانویج»؛ شاهنامه با ساز ایرانی هم‌نوا شد ۴ خطای سرمایه گذاران ایرانی در سال ۱۴۰۳ | سال جدید چگونه بیشتر سود کنیم؟ آخرین جزئیات درباره سقف کارت به کارت در ایام نوروز زلزله ۳.۵ ریشتری دهرم فارس را لرزاند افتتاح و کلنگ زنی ۳ پروژه در بندر شهید بهشتی چابهار «آخرین دیدار» به شبکه دو رسید توسعه اقتصادی آبادان از طریق هوش مصنوعی| آغاز برنامه‌های آموزشی نتیجه شمارش آرای مردمی هشتمین روز جشنواره ملاله یوسف‌زای: «اسرائیل» نظام آموزشی غزه را نابود کرده است

1

آیت‌الله خامنه‌ای و تولد ذهنیت فلسفی نسبت به فرهنگ

  • کد خبر : 17053
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
آیت‌الله خامنه‌ای و تولد ذهنیت فلسفی نسبت به فرهنگ

از جمله فضیلت‌های آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه‌ی فلسفه‌ی فرهنگ، این است که ایشان توانسته به عقلانیت فلسفی، امتداد بدهد و به فلسفه‌ی مضاف، نزدیک بشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مهدی جمشیدی» عضو هیئت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به بهانه همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ با تاکید بر دیدگاه‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) یادداشتی را به نگارش در آورده که در ادامه می‌خوانید.

۱. رهبر انقلاب را به‌درستی، یک متفکر قرآنی می‌شمارند و این وجه از منبع اندیشه‌ای ایشان را برجسته و کلیدی می‌دانند، اما چنین نیست که ایشان با تفکر فلسفی، بیگانه باشد. اگر جوهر فلسفه را تفلسف بدانیم که متضمن اندیشه‌ورزی عقلانی است، روشن است که باید این روش و منطق را در گفتارهای ایشان، بسیار کانونی و پررنگ قلمداد کنیم. به‌خصوص در مواجهه با مسأله‌های نوپدید، آیت‌الله خامنه‌ای در عین اهتمام به مبادی نقلی، هرگز از اشاره به مبادی عقلی، غفلت نمی‌ورزد و این‌گونه نیست که بتوان ایشان را یک متفکر نقلی و درون‌دینی دانست. ایشان توانسته به ترکیب متوازنی از عقل و نقل در بافت معرفتی خویش دست یابد و این دو منبع معرفت را در آمیزه‌ای منطقی و دلنشین به کار بگیرد. بر این اساس است که می‌توان فلسفه‌ی فرهنگ و مسأله‌های آن را به تفکر ایشان ارجاع داد و پاسخ طلبید. این در حالی است که نقل‌بسندگی و اخباری‌اندیشی، مانع تولد فلسفه‌های مضاف است و روایت ناچیز و تنگ‌دامنه از مأخد و منابع دین دارد.

۲. از جمله فضیلت‌های آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه‌ی فلسفه‌ی فرهنگ، این است که ایشان توانسته به عقلانیت فلسفی، امتداد بدهد و به فلسفه‌ی مضاف، نزدیک بشود. کسانی هستند که با وجود میل به فلسفه‌ی فرهنگ، نتوانسته‌اند از قلمرو فلسفه‌ی مطلق خارج بشوند و امتدادها و دنباله‌های آن را در فلسفه‌ی مضاف بیابند. چنین وضعی، سبب توقف در مبادی مطلق و بعیده و عام شده و ملالت و دلزدگی ایجاد کرده است. افزون بر این، موجب گشته که برخی معتقد شوند فلسفه‌ی اسلامی، امکان بسط و کشش از آن ساحت عالی و عام به ساحت‌های اختصاصی و مقید ندارد و در نسبت با وجودهای خاص، عقیم و علیل است. روشن است که چنین نیست و این نقصان، به اندیشه‌ورزانی بازمی‌گردد که قدرت ترجمه و تبدیل فلسفه‌ی اسلامی را ندارند؛ چراکه متفکرانی همچون مرتضی مطهری و محمدتقی مصباح نشان دادند که می‌توان فلسفه‌ی اسلامی را پی گرفت و از آن به سطوح اضافی و عینی رسید. مسأله و گره، یافتن نحوه‌ی دلالت‌گری و تجویز فلسفه‌ی اسلامی است و ما با منطق و سازوکار این اقدام معرفتی، ناآشنا هستیم.

۳. یکی از زمینه‌هایی که آیت‌الله خامنه‌ای را به تفلسف معطوف به حوزه‌ی فلسفه‌ی فرهنگ واداشت، غوطه‌وری ایشان در عینیت‌های حکمرانی و اجتماعی بود. ایشان به‌طور خاص در دوره‌ی پس از انقلاب، در متن تحولات عینی و چالشی قرار گرفت و با پرسش‌هایی روبرو گردید که برآمده از وجه عینی و بیرونی و ساختاری تفکر اسلامی بودند. ایشان باید نشان می‌داد که برگردان ملموس و خارجی تفکر اسلامی چیست و باید در مقابل نظم تجددی، چگونه نظم دینی را درافکند. این مواجهه و دست‌به‌گریبانی، بسیار مولد و مؤثر بود و ایشان را به حرکت از ذهن به عین و از مبادی مطلق به مبادی مضاف سوق داد. آنان که از تجربه‌ی‌زیسته، بی‌بهره بودند، همچنان به درس و بحث‌های انتزاعی و مدرسی و کلی بسنده کردند و از اقتضاها و ضرورت‌های تاریخی دوره‌ی پساانقلابی دور افتادند. تجربه‌ها و واقعیت‌هایی همچون انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی، علوم انسانی اسلامی، دانشگاه اسلامی، تهاجم فرهنگی، رسانه و روایت، سیاست فرهنگی دینی، مهندسی فرهنگی، مردم‌سالاری دینی و … بسیار مولد و محرک بودند و موجبات و مقدمات خلاقیت عقلی در حوزه‌ی فرهنگ را فراهم کردند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=17053

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.