آوین ویژه»

آمریکا چگونه در ترور شهید «سید حسن نصرالله» نقش‌آفرینی کرد؟ طرح ساماندهی دستفروشان موادغذایی در «گناوه» اجرایی می‌شود افزایش ناوگان حمل‌ونقل ریلی در جهت تقویت حمل‌ونقل پاک فراهم‌شدن ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی برای کارجویان در نمایشگاه کار شریف مخالفت مجلس با انتخاب شهردار توسط مردم بازرس کل کرمان: سهم مردم از معادن، حق است نه صدقه زمان آغاز فروش متری مسکن مشخص شد نطنز و فروریختن یک سردر؛ زنگ خطر برای همه بناها فیلم‌های بنیاد روایت فتح در جشنواره فجر اعلام شد واکنش رئیس سازمان سینمایی به حضور فیلم‌های نعمت‌الله و روستایی در فجر وضعیت جاده‌ها؛ انسداد دوطرفه محور کرج – چالوس تصاویری از لحظه هدف قرارگرفتن پایگاه هوایی تل‌نوف در اراضی اشغالی آغاز ثبت‌نام دستیاری فوق‌تخصصی پزشکی از فردا؛ اجرای تکمیل ظرفیت برای دوره قبل سرنگونی ۷ پهپاد اوکراینی بر فراز مناطق مختلف روسیه توئیت حجت‌الاسلام قمی به‌مناسبت «روز بزرگداشت رهبران شهید مقاومت» حمله تند علم الهدی به مذاکره ایران و آمریکا/ در همین برجام لعنتی رفتند، نشستند، خندیدند بعد دیدید آمریکا چه کرد! واکنش تند رشیدی کوچی به تویاتا سواری میرسلیم «پوسته» به تدوین رسید

1

پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟

  • کد خبر : 18558
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸
پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای تحت عنوان«پیوند وجودی قاری با قرآن» پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، احد فرامرز قراملکی استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، که در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «پیوند وجودی قاری با قرآن» پرداخت و گفت: یکی از شئون اصلی انبیا عظام علیهم‌السلام، ابلاغ و تبلیغ رسالات و دستورات الهی به بشریت، از طریق تلاوت آیات کتاب بر آن‌هاست:

وی با خواندن آیاتی از سوره نحل، قصص، شعرا گفن: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «فَهَل عَلَی الرُّسُلِ اِلَّا البَلّْغُ المُبینُ» یا «وَ ما کانَ رَبُّکَ مُهلِکَ القُری حَتّی یَبعَثَ فیِّ اُمِّها رَسولًا یَتلوا عَلَیهِم آیاتِنا…» این شأن مهم، در خصوص پیغمبر خاتم (ص)، بروز و ظهور ویژه و تکامل یافته‌ای پیدا می‌کند، از این حیث که مجموعه رسالات‌الله در دین اسلام، تحت عنوان «قرآن» در قالب الفاظ قدسی، بر قلب مطهّر رسول الله (ص) نازل شده: «وَاِنَّه لَتَنزیلُ رَبِّ العالَمینَ * نَزَلَ بِهِ الرّوحُ الاَمینُ *عَلی قَلبِکَ…» او آن حضرت، مأموریت داشتند تا در کمال امانت‌داری، این «بلاغ» الهی را: «… بَلاغٌ فَهَل یُهلَکُ اِلاّ القَومُ الفاسِقونَ»؛ «هذابَلاغٌ لِلنّاسِ»

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران گفت: به مردم با تبعیت از قرائت الهی: «فَاِذا قَرأناهُ فَاتَّبِع قُرآنَه» ابلاغ فرموده: «… إن عَلَیکَ اِلَّا البَلاغُ…» از طرفی «بیانِ» قرآن را: «هذا بَیانٌ لِلنّاسِ…» مطابق تبیین و تعلیم الهی «ثُمَّ اِنَّ عَلَینا بَیانَه»، برای مردم تبیین کرده است.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید «وَ اَنزَلنا اِلَیکَ الذِّکرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ اِلَیهِم…» جایگاه رفیع تبلیغ رسالات الهی توسط مبلّغ اعظم، آن‌گاه به خوبی شناخته می‌شود که مقارنات تلاوت، یعنی تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت، به یک اندازه، مهم و جدی گرفته شود.به عبارت دیگر تلاوت وقتی به درجه ابلاغ حقیقی پیام‌های الهی در قرآن نائل می‌شود که همراه آن، تزکیه و تعلیم نیز فعّال باشد: «… یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ…»

قراملکی گفت: همان‌طور که در وجود مقدس رسول اکرم (ص)، همه این مراتب، فعلیت و تجلّی یافته بود، آن‌جا که در شأن آن حضرت، قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ» و در اتّصاف خلق و خوی ایشان در نقل‌های روایی، چنین آمده که: «کان خُلُقه القرآن» یعنی قرآن مجسّم. در قرآن کریم نیز اشاراتی آمده که قرآن و رسول‌الله را جدای از هم نمی‌داند؛ از جمله: «… قَد اَنزَلَ اللهُ اِلَیکُم ذِکرًا * رَسولاً…» «… اِن هُو إلاّ ذِکرٌ وَ قُرءانٌ مُبینٌ» در آیه اخیر، «هو» هم به قرآن اشاره دارد هم به رسول اکرم (ص)؛ گویی هویت و مأموریت این دو، با هم متّحد و متّصل شده است.

وی در پایان گفت: حال، تالی قرآن کریم که در مقام اقراء بر مردم، سخن‌گوی خداوند است و آیات کلام الله مجید را قرائت می‌نماید، از حیث شأن و جایگاه، در صورتی می‌تواند جز «مبلّغین رسالات الله» باشد، که به رسولان الهی (ع)، به‌ویژه رسول خاتم (ص) که مبلّغان حقیقی و برگزیده حق هستند تأسّی نموده، خَلق و خُلق، ظاهر و باطن، علم و عمل، دنیا و آخرت خویش را علی الدوام، با میزانِ ثقلین شریفین، تأسیس و تنظیم نماید و تعلّقات خود را لحظه به لحظه، با این دو حقیقت متعالی، پیوند بزند؛ تا آن‌جا که وجود و حضور او، تداعی‌کننده منطق قرآن و ممشای اولیا دین علیهم السلام باشد. این امر، آن‌گاه به وقوع خواهد پیوست که «قلب» قاری منقلب از آیات قرآن باشد.

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران افزود: قلب در قرآن کریم و روایات شریف، از موقعیت راهبردی و کلیدی برخوردار است؛ به طوری که اگر سلیم و مبرّا از زیغ شود، محرم درک اسرار و بواطن قرآن خواهد بود: «مَن خَشِیَ الرَّحمّْنَ بِالغَیبِ وَ جاِّءَ بِقَلبٍ مُنیبٍ»؛ «اِنَّ فی ذّْلِکَ لَذِکریّْ لِمَن کانَ لَه {قَلبٌ اَو اَلقَی السَّمعَ وَ هُوَشَهیدٌ»؛ «وَ ما یَعلَمُ تَأویلَه، اِلَّا اللهُ وَ الرّاسِخونَ فیِ العِلمِ… رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا…» بنا بر مطالب گفته شده، می‌توان چنین برداشت کرد که داشتن قلب خاشع و ملازم با خشیت الهی، اصل و اساس در تحقق پیوند وجودیِ قاری با قرآن است و اگر چنین شخصیتی، قرآن بخواند لا جرم بر دل مردم خواهد نشست و تأثیر خود را خواهد گذارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=18558

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.