آوین ویژه»

نماز جماعت در مرز باشماق برپا شد هوشمندسازی در توزیع کالاهای اساسی استان تهران حل مشکلات جامعه در گرو ترویج روحیه جهادی است اژه‌ای: فساد مسری است؛ برخورد قاطع با مظاهر فساد ضروری است پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی برای درگذشت حجت‌الاسلام نیری سرمربی فولاد خوزستان: شمس آذر فشار زیادی روی تیم ما وارد کرد آمار جدید درباره ذخایر طلا در ایران | آینده بازار پیش بینی شد تقدیر مجلس از عملکرد صداوسیما در ایام نوروز و رمضان تفسیر مهاجرانی از نوع سیاست پزشکیان/ صداقت پزشکیان بهتر جواب می‌دهد درخواست تصویب سریع توکن‌سازی اوراق قرضه و سهام در آمریکا/ توکن‌سازی چه تحولی را ایجاد می‌کند؟ اعلام جزییات پنجمین جلسه «فیلم خبر» جشنواره «سینماحقیقت» ماجرای سخنرانی شجاعانه شهید بنت‌الهدی صدر و ناپیدا بودن محل دفن او ایلان ماسک «اره برقی» هدیه گرفت! + فیلم وزیر خارجه لبنان: پنچ هزار نیروی ارتش در مرزها مستقر می شوند راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد تا پایان سال خاطره‌ای شنیدنی از تعامل رهبر انقلاب با هنرمندان «به رنگ سپید» به جاوید می‌رود عبور بیش از یک میلیون خودرو از مبادی خراسان‌ رضوی در دی ماه

2

رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است

  • کد خبر : 40039
  • ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است

مجید شاه حسینی گفت: در هنر برگرفته از میراث یونان، خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی، حماسه داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می‌گیرد. عقل در تعریف یونانی می‌شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.

وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می‌گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خود را بازتعریف می‌کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه‌ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالی که ثمر هنر یونانی شرک است.

شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره‌یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در حقیقت واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می‌افتد. ما در اربعین می‌بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیون‌ها انسان جاری می‌شود و در حرکت رو به امام شکل می‌گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می‌کشاند از این رو جهانی خلق می‌کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می‌شود.

وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و گفت: وحی‌ای که خداوند به مخلوقات به ویژه در هنرمند افاضه می‌کند مرتبه‌ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره کنیم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، از این رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی‌توانیم تکمیل کنیم و باید این موضوع واکاوی عمیق شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=40039

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.