آوین ویژه»

خبرخوش به دانشجویان علوم پزشکی؛ سرانه وام‌های دانشجویی افزایش یافت ریشه در خاک واکنش مولوی عبدالحمید به برنامه جنجالی صدا و سیما ضرورت گسترش همکاری‌های علمی مشترک ایران و چین پایان همتی افکت/ بازار سرمایه پس از همتی به کدام سو می‌رود؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا و وزیر جنگ اسرائیل؛ تأکید بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو «ایهم کممجی»؛ متخصص «فرار از زندان» و قهرمان عملیات تونل آزادی دستمزد ۷ میلیونی کارگران را در فقر غرق می کند بازارچه مجازی در دانشگاه آزاد ارومیه راه اندازی شد کمتر از ۵ ساعت تا اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا/ چه کسی پیروز خواهد شد؟ پرونده شیر خشک صنعتی مکشوفه واخواهی شد پیکر ۲ شهید گمنام در زنجان تشییع می‌شود لایروبی ۴۰ کیلومتری دو رودخانه رشت؛ ۲ هزار خانه آسیب دید برای مقابله با تحریم‌ها باید از لیست سیاه FATF خارج شویم تلاش آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه برای تحقق اهداف جاه‌طلبانه در سوریه می‌توانستیم گل‌های بیشتری به حریف بزنیم ارکستر مجلسی سنت پیترزبورگ و ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفتند بازگشت هیئت مؤلفان لغت‌نامه به مؤسسه دهخدا

0

تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان در زورخانه ذوالفقار دامغان

  • کد خبر : 60480
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۵:۳۵
تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان در زورخانه ذوالفقار دامغان

دامغان- مراسم تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام حسین انصاریان خطیب برجسته و مطرح کشوری به همت هیئت امامین جوادین( ع) به میزبانی زورخانه ذوالفقار دامغان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان خطیب برجسته و مطرح کشوری به همت هیئت امامین جوادین (ع) به میزبانی زورخانه ذوالفقار دامغان برگزار شد.

شیخ حسین انصاریان از خطیبان برجسته و مردمی کشور به ورزش باستانی علاقه بسیار زیادی داشته و در دوران جوانی به سه زورخانه تهران رفت‌وآمد داشته است.

حجت الاسلام انصاریان در این مراسم طی سخنانی گفت: زورخانه مدرسه عشق و ادب است، ورزش باستانی و زورخانه‌ای یک ورزش با معانی بلند و عمیق الهی است.

وی اظهار داشت: در دوران جوانی به چند زورخانه در تهران می‌رفتم که یکی از آنها زورخانه شخص معروف و متدینی به نام حاج‌علی در نزدیکی خیابان ری بود. و زورخانه دیگری در کوچه غریبان بود که یک زورگیر صدای بسیار خوش داشت. و همچنین زورخانه سیّد در ابتدای خیابان بی‌سیم در میدان خراسان بود.

این خطیب برجسته با بیان اینکه من در زورخانه نکات بسیار با ارزشی آموخته و دیده‌ام، اضافه کرد: در آن زمان وقتی ورزشکاران وارد گود می‌شدند، ۱۰۰ تا ۱۵۰ بار شنا می‌رفتند و بعد از ورزش می‌دیدم که دایره زورخانه از اشک چشم آنها نشانه برمی‌داشت و این بدان معناست که ورزشکار با این ورزش با پروردگار و اهل‌بیت (ع) متصل می‌شد و چنین اتصالی تنها مخصوص ورزش باستانی است.

وی گفت: تاکنون به ۲۷ کشور در پنج قاره جهان سفر کرده‌ام و ورزش‌های زیادی را از نزدیک دیده‌ام، هیچ ورزشی عرفانی‌تر و باحال‌تر از ورزش زورخانه‌ای نبوده است.

انصاریان با بیان اینکه ورزش باستانی و گود زورخانه، زنگ بیداری برای همه و خصوصاً جوان است، در ادامه به اشعاری که در “سر دم” خوانده می‌شود اشاره کرد و گفت که این اشعار ورزشکار را به پروردگار و اهل بیت (ع) متصل می‌کند.

وی به وجود نوعی رهایی و آزادگی در ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و گفت: حضور در گود زورخانه به این معنا است که ما ورزشکاران خود را از همه مردم کوچک‌تر و پایین‌تر می‌دانیم. یعنی اهل تکبر نبوده و خود را بالاتر از دیگران نمی‌دانیم.

این باستانی‌کار پیشکسوت افزود: ورزشکار در گود زورخانه نشان می‌دهد که بالاتر از دیگران نیست. نه تنها اهل تکبر نیست بلکه فروتن‌ترین و متواضع‌ترین مردم است و ورزشکار باستانی وقتی در گود زورخانه سر بر خاک می‌ساید، به خدا می‌گوید تا آخر عمر از سجده و ستایش تو دست برنمی‌دارم.

وی به آئین «چرخ‌زدن» در ورزش باستانی اشاره کرد و ادامه داد: ورزشکار باستانی در چرخ زدن خطاب به خداوند باری‌تعالی می‌گوید در حقیقت به دور تو، قرآن تو، ائمه و پیامبران تو می‌گردم.

انصاریان با اشاره به آئین «پا زدن» در ورزش باستانی خاطرنشان کرد: پا زدن در این ورزش، یک حرکت ریتم‌دار و بسیار چشم‌نواز و زیبا است و ورزشکار از طریق آن می‌گوید خدایا من نیز پا به پای موجوداتت حرکت می‌کنم. ما در ورزش زورخانه‌ای و با پا زدن نشان می‌دهیم قدم‌هایمان در راه خدا است و گویای این است که ورزشکار از گام زدن در مسیر ناصواب و منفی فراری است و قدم‌های مثبتی برای پدر، مادر، خانواده و ملت و کشورم برمی‌دارم.

وی از زورخانه به عنوان مدرسه عشق و ادب نام برد و اظهار کرد: زورخانه مدرسه ادب آموختن است و برای همین است که ورزشکاران در بدو ورود به زورخانه از حاضران و بزرگان رخصت ورود می‌گیرند و حاضران را مورد احترام قرار می‌دهند.

انصاریان با بیان این‌که اشعاری که در زورخانه خوانده می‌شود نه تنها ورزشکاران بلکه تماشاگران را نیز به سرچشمه عشق و معرفت یعنی خداوند متعال و اهل‌بیت (ع) و خصوصاً سیدالشهدا (ع) و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) وصل می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در زورخانه دامغان، گفت: اگر شرایط سنی اجازه می‌داد وارد گود شده و به ورزش می‌پرداختم اما زورخانه من در حال حاضر، منبر است.

این واعظ برجسته کشوری از وزیر ورزش خواست که توجه بیشتری به ورزش باستانی و زورخانه‌ای در جای جای کشور شود.

این پیشکسوت ورزش باستانی، خواستار همگانی کردن و تقویت زیرساخت‌های این ورزش در کشور شد و گفت: ورزشکار در ورزش زورخانه‌ای بدن و رفتاری الهی پیدا می‌کند.

وی با مقایسه فضای زورخانه با دیگر ورزشگاه‌ها، تصریح کرد: در ورزش‌های دیگر گاه شاهد برخی ناسزاگویی‌ها و حتی درگیری ورزشکاران با همدیگر هستیم، این در حالی‌است که زورخانه جای صفا، احترام، تواضع، فروتنی و اتصال با پروردگار است.

آئین تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان ۱۴ بهمن با حضور امام جمعه و فرماندار دامغان، مدیر کل سازمان تبلیغات و مدیر کل ورزش استان انجام شد و در پایان سومین شال گسترش پهلوانی ورزش باستانی توسط یکی از پهلوانان و پیشکسوتان کشور بر دوش این واعظ انداخته شد، همچنین تندیس و هدایایی از هیئت مذهبی و ورزشی به ایشان اهدا شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=60480

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.