آوین ویژه»

ترکیب برنده مریلا زارعی و حاتمی‌کیا این بار در «موسی کلیم‌الله (ع)»؛ معجزه موسی رقم خورد فرار ۷۰۰ هزار اسرائیلی از اراضی اشغالی پس از طوفان الاقصی سومین جشنواره ورزشی بین‌المللی دانشگاه کردستان در سنندج برگزار می‌شود رهبر انقلاب: تهدیدهای آمریکا، هیچ تاثیری در ذهنیت ملت و مسئولین ما ندارد معرفی بازیگران «یک، سه، هفت»؛ دارا حیایی و حمید گودرزی به سریال پیوستند دولت نسبت به توسعه رویکرد حاکمیتی و قانون‌محور در فضای مجازی اقدام نماید مسایل جبهه مقاومت برای دنیا تبیین شود/اجرای طرح مهرواره با نور توسط تبلیغات اسلامی برگزاری اجتماع بزرگ قرآنیان در گلستان دولت و مجلس امنیت سرمایه‌گذاری در معادن را تضمین کنند ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ها اعلام شد (۱۹ اسفند) واکنش حماس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوک به استقلال/ ستاره آبی‌ها قراردادش را فسخ کرد توییتر به اوج برگشت / پلتفرم ایلان ماسک حالا ۴۴ میلیارد دلار ارزش دارد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری کوتاهی می‌کنند ملانیا ترامپ شبیه ماسک تیپ زد + عکس مسجد جمکران در مسیر تحول فرهنگی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی است جزییاتی از فیلم امسال کانون پرورش فکری در فجر؛ امین حیایی بازیگر صدرعاملی شد آغاز فعالیت دفتر ثبت نام گواهی الکترونیک بورس تهران

1

تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان در زورخانه ذوالفقار دامغان

  • کد خبر : 60480
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۵:۳۵
تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان در زورخانه ذوالفقار دامغان

دامغان- مراسم تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام حسین انصاریان خطیب برجسته و مطرح کشوری به همت هیئت امامین جوادین( ع) به میزبانی زورخانه ذوالفقار دامغان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام انصاریان خطیب برجسته و مطرح کشوری به همت هیئت امامین جوادین (ع) به میزبانی زورخانه ذوالفقار دامغان برگزار شد.

شیخ حسین انصاریان از خطیبان برجسته و مردمی کشور به ورزش باستانی علاقه بسیار زیادی داشته و در دوران جوانی به سه زورخانه تهران رفت‌وآمد داشته است.

حجت الاسلام انصاریان در این مراسم طی سخنانی گفت: زورخانه مدرسه عشق و ادب است، ورزش باستانی و زورخانه‌ای یک ورزش با معانی بلند و عمیق الهی است.

وی اظهار داشت: در دوران جوانی به چند زورخانه در تهران می‌رفتم که یکی از آنها زورخانه شخص معروف و متدینی به نام حاج‌علی در نزدیکی خیابان ری بود. و زورخانه دیگری در کوچه غریبان بود که یک زورگیر صدای بسیار خوش داشت. و همچنین زورخانه سیّد در ابتدای خیابان بی‌سیم در میدان خراسان بود.

این خطیب برجسته با بیان اینکه من در زورخانه نکات بسیار با ارزشی آموخته و دیده‌ام، اضافه کرد: در آن زمان وقتی ورزشکاران وارد گود می‌شدند، ۱۰۰ تا ۱۵۰ بار شنا می‌رفتند و بعد از ورزش می‌دیدم که دایره زورخانه از اشک چشم آنها نشانه برمی‌داشت و این بدان معناست که ورزشکار با این ورزش با پروردگار و اهل‌بیت (ع) متصل می‌شد و چنین اتصالی تنها مخصوص ورزش باستانی است.

وی گفت: تاکنون به ۲۷ کشور در پنج قاره جهان سفر کرده‌ام و ورزش‌های زیادی را از نزدیک دیده‌ام، هیچ ورزشی عرفانی‌تر و باحال‌تر از ورزش زورخانه‌ای نبوده است.

انصاریان با بیان اینکه ورزش باستانی و گود زورخانه، زنگ بیداری برای همه و خصوصاً جوان است، در ادامه به اشعاری که در “سر دم” خوانده می‌شود اشاره کرد و گفت که این اشعار ورزشکار را به پروردگار و اهل بیت (ع) متصل می‌کند.

وی به وجود نوعی رهایی و آزادگی در ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و گفت: حضور در گود زورخانه به این معنا است که ما ورزشکاران خود را از همه مردم کوچک‌تر و پایین‌تر می‌دانیم. یعنی اهل تکبر نبوده و خود را بالاتر از دیگران نمی‌دانیم.

این باستانی‌کار پیشکسوت افزود: ورزشکار در گود زورخانه نشان می‌دهد که بالاتر از دیگران نیست. نه تنها اهل تکبر نیست بلکه فروتن‌ترین و متواضع‌ترین مردم است و ورزشکار باستانی وقتی در گود زورخانه سر بر خاک می‌ساید، به خدا می‌گوید تا آخر عمر از سجده و ستایش تو دست برنمی‌دارم.

وی به آئین «چرخ‌زدن» در ورزش باستانی اشاره کرد و ادامه داد: ورزشکار باستانی در چرخ زدن خطاب به خداوند باری‌تعالی می‌گوید در حقیقت به دور تو، قرآن تو، ائمه و پیامبران تو می‌گردم.

انصاریان با اشاره به آئین «پا زدن» در ورزش باستانی خاطرنشان کرد: پا زدن در این ورزش، یک حرکت ریتم‌دار و بسیار چشم‌نواز و زیبا است و ورزشکار از طریق آن می‌گوید خدایا من نیز پا به پای موجوداتت حرکت می‌کنم. ما در ورزش زورخانه‌ای و با پا زدن نشان می‌دهیم قدم‌هایمان در راه خدا است و گویای این است که ورزشکار از گام زدن در مسیر ناصواب و منفی فراری است و قدم‌های مثبتی برای پدر، مادر، خانواده و ملت و کشورم برمی‌دارم.

وی از زورخانه به عنوان مدرسه عشق و ادب نام برد و اظهار کرد: زورخانه مدرسه ادب آموختن است و برای همین است که ورزشکاران در بدو ورود به زورخانه از حاضران و بزرگان رخصت ورود می‌گیرند و حاضران را مورد احترام قرار می‌دهند.

انصاریان با بیان این‌که اشعاری که در زورخانه خوانده می‌شود نه تنها ورزشکاران بلکه تماشاگران را نیز به سرچشمه عشق و معرفت یعنی خداوند متعال و اهل‌بیت (ع) و خصوصاً سیدالشهدا (ع) و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) وصل می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در زورخانه دامغان، گفت: اگر شرایط سنی اجازه می‌داد وارد گود شده و به ورزش می‌پرداختم اما زورخانه من در حال حاضر، منبر است.

این واعظ برجسته کشوری از وزیر ورزش خواست که توجه بیشتری به ورزش باستانی و زورخانه‌ای در جای جای کشور شود.

این پیشکسوت ورزش باستانی، خواستار همگانی کردن و تقویت زیرساخت‌های این ورزش در کشور شد و گفت: ورزشکار در ورزش زورخانه‌ای بدن و رفتاری الهی پیدا می‌کند.

وی با مقایسه فضای زورخانه با دیگر ورزشگاه‌ها، تصریح کرد: در ورزش‌های دیگر گاه شاهد برخی ناسزاگویی‌ها و حتی درگیری ورزشکاران با همدیگر هستیم، این در حالی‌است که زورخانه جای صفا، احترام، تواضع، فروتنی و اتصال با پروردگار است.

آئین تجلیل و حق شناسی از حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان ۱۴ بهمن با حضور امام جمعه و فرماندار دامغان، مدیر کل سازمان تبلیغات و مدیر کل ورزش استان انجام شد و در پایان سومین شال گسترش پهلوانی ورزش باستانی توسط یکی از پهلوانان و پیشکسوتان کشور بر دوش این واعظ انداخته شد، همچنین تندیس و هدایایی از هیئت مذهبی و ورزشی به ایشان اهدا شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=60480

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.