آوین ویژه»

«دریچه» در تهران کلید خورد بخشنامه جدید گمرک برای واردات خودرو جانبازان «باغ کیانوش» ۲۰ میلیاردی شد؛ رونمایی از نماهنگ فیلم شلیک کشتی روسی به سمت بالگرد ارتش آلمان ظرفیت گرانبهایی از دلقک‌ و مطربان به ما رسید؛ قصدم ستایش زن فرنگی نبود دو بازیکن پرسپولیس در دیدار با هواداران غایب‌اند وزارت جهاد کشاورزی شرایط جدید جوجه ریزی گوشتی را اعلام کرد دردسر باورنکردنی برای اسماعیل کارتال در ترکیه/ کارتال دادگاهی می‌شود گزارش خبرنگار مهر از حال و هوای اقامه نماز عید فطر در آستارا عزاداری دهه اول محرم در مکتب الزهرا(س) اهواز اعلام مناطق ناایمن تهران آئین تشییع پیکر سرباز ۲۰ ساله وطن در رضوانشهر بررسی وقایع میدانی؛ چرا اسرائیل از جنگ با حزب‌الله پشیمان شد؟ رنگ‌بندی گوشی‌های خانواده گلکسی S۲۵ فاش شد ادعای جدید ترامپ برای بازگرداندن سیاست فشار حداکثری بر ایران ابلاغ ۵ مأموریت مهم به پژوهشگران حوزوی تعهد استان البرز برای ساخت ۲۰۰ مدرسه محقق شد هشدار کارتال/ این مدافع پرسپولیسی را جذب نکنید

0

دیدگاه های مختلف کتب تاریخی درباره حضرت رقیه (س)

  • کد خبر : 69420
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
دیدگاه های مختلف کتب تاریخی درباره حضرت رقیه (س)

حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است و بر اساس نوشته‌های بعضی کتاب‌های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه (ع)، امّ اسحاق است، در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه دو نقل ۱۷ و ۲۳ شعبان المعظم آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است. بر اساس نوشته‌های بعضی کتاب‌های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه (ع)، امّ اسحاق است. در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه دو نقل ۱۷ و ۲۳ شعبان المعظم آمده است.

آیت الله نجم‌الدین طبسی در کتاب رقیه بنت الحسین علیهما السلام در خصوص آن حضرت می‌گوید:

«برای اثبات وجود حضرت رقیه علیها السلام نخست به ادله روشن و قابل استناد اشاره و سپس مؤیداتی را ضمیمه می‌کنیم. عدد فرزندان امام حسین علیه السلام بین قدما مورد اختلاف است. برخی فرزندان آن حضرت را شش نفر چهار پسر و دو دختر دانسته اند. برخی نه نفر نقل کرده اند، شش پسر و سه دخت را و برخی ده تن، شش پسر و چهار دختر هیچکدام از این اقوال مورد اتفاق نیست و باید بدانیم کدام مشهورتر است.

مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول علیهم السلام، اثر کمال الدین محمد بن طلحه شافعی (م ۶۵۲ ه. ق) است که در این خصوص مورد استناد است. نویسنده در این کتاب می‌نویسد: «برای امام حسین علیه السلام از فرزندان، شش پسر و چهار دختر است. پسرها، علی اکبر علی اوسط – که او سید العابدین است و علی اصغر و محمد و عبدالله و جعفر هستند دختران، زینب و سکینه و فاطمه می‌باشند. این همان قول مشهور است»؛ ولی گفته شده برای ایشان چهار پسر و دو دختر است و قول اول مشهورتر است.

کمال الدین شافعی با اینکه می‌گوید امام حسین علیه السلام چهار دختر داشته نام سه دختر را می‌آورد و از دختر چهارم نامی نمی‌برد و در آخر می‌گوید این نظر مشهور است از این رو باید منبع معتبر دیگری بیابیم که دختر چهارم را نام برده باشد.

ابوالحسن علی بن زید بیهقی، معروف به این فندق بیهقی از نسب شناسان معروف در قرن ششم (م ۵۶۵ ه. ق) است و جز قدما به شمار می‌آید. ایشان در کتاب لباب الأنساب والألقاب و الأعقاب که در شناحت نسب افراد نگاشته، در ذکر اولاد امام حسین علیه السلام می‌نویسد: «باقی نماند از اولاد ایشان، مگر زین‌العابدین و فاطمه و سکینه و رقیه».

با توجه به این عبارت پس از شهادت ابی عبدالله علیه السلام سه دختر از ایشان به نامهای فاطمه و سکینه و رقیه زنده مانده بودند. ایشان در جای دیگر از کتابش، هنگام شمارش اولاد امام حسین علیه السلام می‌نویسد: «نام دختران امام حسین علیه السلام فاطمه، سکینه و زینب و ام کلثوم است زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند».

با کنار هم قرار دادن این دو عبارت لباب الأنساب به این نتیجه می رسیم که یکی از دختران کوچک امام حسین علیه السلام در زمان حیات حضرت از دنیا رفت و دختر کوچک دیگرش، پس از شهادت آن حضرت از دنیا رفت. به جز فاطمه و سکینه، فقط یک دختر پس از شهادت حضرت زنده ماند که یا زینب بود یا ام کلثوم حال سوال این است که از میان زینب و ام کلثوم، کدام یک پس از شهادت امام علیه السلام از دنیا رفت؟ (به هر حال این روشن است که نام دیگر آن بانو رقیه علیها السلام است). شاید نام آن بانو همان ام کلثوم باشد؛ زیرا ام کلثوم کنیه است و مردم عرب برای فرزندانشان اسم و لقب و کنیه می‌گذاشتند.

گرچه در نقل صاحب مطالب السؤول، نام دختر چهارم ذکر نشده، با توجه به تعابیر صاحب لباب الأنساب، نام ایشان ام کلثوم یا همان رقیه علیها السلام است. پس با جمع بین گفته‌های مطالب السؤول و لباب الأنساب روشن شد که امام حسین علیه السلام دختر کوچکی به نام رقیه علیها السلام داشته که پس از شهادت آن حضرت در کودکی از دنیا رفته
است.

آنچنان که مورخین درباره حرم دختر امام حسین (ع) نوشته اند حاکی از آن است که در انتساب حرم حضرت رقیه به رقیه دختر امام حسین (ع) یا رقیه دختر امام علی (ع) اختلاف نظر وجود دارد و نقل‌های تاریخی مختلف است. از جمله مرحوم آیت الله محمدی ری شهری در جلد اول دانشنامه امام حسین (ع) صفحه ۳۹۳ پس از بررسی انتساب حرم به حضرت رقیه (س)، آورده است که بر اساس منابع روایی و تاریخی نمی‌توان درباره این حرم نظر قطعی ارائه کرد؛ اما کراماتی که از این مزار دیده شده و می‌شود، مؤید اعتبار معنوی آن است و باید این مکان را گرامی داشت.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=69420

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.