آوین ویژه»

«باغ کیانوش» مخاطب را به مسئولیت‌پذیری و ایثار دعوت می‌کند احیای شب بیست و سوم ماه رمضان در گلزار شهدای قم پرداخت عوارض آزادراه‌ها بر اساس مسافت/ برداشت عوارضی از حساب بانکی افراد به‌زودی «ابلیس در می‌زند» در رادیو نمایش ۴ اتوبوس عبوری حامل سوخت قاچاق در میامی توقیف شدند سفر به ۷ آبشار رویایی لرستان ۳ بار رایزنی «نتانیاهو» با «ترامپ» پیام‌های عملیات منحصربه‌فرد نیروهای «قسام» «اسب دریایی» از آمریکایی‌ها جایزه گرفت ۷۵۶ میلیون دلار کالا از مرزهای کردستان صادر شد ادامه روند نزولی نرخ سود بین‌بانکی در تیرماه؛ نرخ سود ۲۳.۶۴ درصد شد احتمال اداره موقت غزه توسط امارات متحده عربی اطلاعیه قطع گاز در تبریز آغاز تکمیل تونل جدید محور هراز عربستانی‌ها به دنبال خرید مهدی طارمی! واکنش سخنگوی دولت به خبر فوت استاد فرشچیان معاون وزیر: اینترنت «یک‌شبه درست نمی‌شود» / مشکل ما شبیه «بحران برق» است! آینده آموزش پزشکی در ایران در گرو توجه به هوش مصنوعی است

0

تبیین مسئله تکامل انسان در سنت انتظار شیعی

  • کد خبر : 70081
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
تبیین مسئله تکامل انسان در سنت انتظار شیعی

ششمین نشست از سلسله نشست‌های «فلسفه و زیستن در شهر هزار حکیم»، به همت دفتر تهران انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین نشست از سلسله نشست‌های «فلسفه و زیستن در شهر هزار حکیم»، به همت دفتر تهران انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه و با همکاری پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا علیه السلام در مکان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام فرهاد داودی پور مدیر پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا (ع) گفت: انتظار ظهور که در بن مایه اندیشه شیعی خانه دارد فلسفیدن روشن بین در گفتمان آینده پژوهی زیست جهان بشریت است. این اندیشه رقیب تفکر فیلسوفان بدبین تمدن غرب همچون مالتوس است. در نگاه فیلسوفان بدبین رشد منابع با الگوی تصاعد حسابی رخ می‌دهد، در بلند مدت جمعیت بر منابع فزونی می‌یابد و دوران تاریکی و جنگ زیست بشر را تهدید خواهد کرد. رشد تکنولوژی هر چند جبران بخشی از کاستی منابع را می‌کند اما خود به ابزاری برای سلطه اقل بر اکثر و استثمار مالکان تکنولوژی تبدیل می‌شود.

وی افزود: اما در نگاه فیلسوف تاریخ شیعی، کران زیست جهان انسان بسی شگرف و روشن است. یکپارچگی هستی در نگاه فلسفه اسلامی و گستردگی بی کران هستی در اندیشه فلسفه اسلامی، بی کرانی در مطلوبیت زیست را نوید می‌دهد. نگاه پسینی به ضرورت منجی، که استمرار فلسفه اسلامی در فلسفه تاریخ است، اشتیاق را همراه انتظار نشان می‌دهد.

در ادامه نشست حجت الاسلام جعفری معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت به تفاوت نگاه نهیلیسیت ها و اسلام از منظر هستی شناسی پرداخت و گفت: برخلاف دیدگاه‌های پوچ گرایانه که جهان را تصادفی پنداشته‌اند که چون ساعتی کوک و رها شده است؛ در جهان شناسی اسلامی، هستی هدفمند است. همه اجزا و عناصر آن برای هدف خاصی خلق شده است. از طرفی بر جهان قانون عمل و عکس العمل و به تبع آن تجسم اعمال استوار است و این قانون ما را به مزرعه بودن دنیا برای آخرت رهنمون می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت سپس به بیان تکامل انسان در سنت انتظار شیعی پرداخت و افزود: انسان برای آماده کردن مزرعه دنیا برای آخرت مسئول خود و افراد دیگر و جهان است، بنابراین نسبت به سعادت خود و دیگران وظیفه دارد. اما سعادت نیز به عنوان یک معلول در این عالم محتاج به علت است که یکی از اجزای مهم آن محیط مناسب رشد است. از منظر دینی بهترین محیط رشد آن است که تحت مدیریت خلیفه الله باشد. بنابراین چنین انسانی اولاً خود و ثانیاً جامعه را باید به زمینه ساز محیطی با مدیریت انسان کامل – که همان ولایت ظاهری انبیا و اوصیاء است – تبدیل کند. این همان معنای دقیق انتظار از منظر دین است. در واقع انسان با قرار گرفتن در مسیر انتظار انسان کامل هم خود به سمت تبدیل شدن به انسان کامل سیر می‌کند وهم جامعه را به سمت تبدیل شدن به مدینه فاضله هدایت می‌کند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=70081

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.