آوین ویژه»

بحران فکری جدی است، باید به جوانان بیاموزیم تفکرشان را از قرآن بگیرند روایتی از خدمات بنیاد علوی در کوهدشت؛ از احداث راه روستایی تا ساخت خانه مسکو: اوکراین مجموعا۳۰۵۰۰ نظامی خود را در «کورسک» از دست داده است واریز اضافه تدریس معلمان همراه با حقوق آبان ۱۴۰۳ | جیب فرهنگیان پر پول می شود دوهفته تاخیر در پرداخت پول بلیط‌ پروازهای کنسل‌شده اجرای آثار آهنگسازان ایرانی در فستیوال موسیقی کانادا  گفتگوی وزرای خارجه ترکیه و اردن درباره سوریه دومین سفر غیر رسمی پزشکیان به تبریز ایرلند برای نخستین‌بار با تعیین سفیر فلسطین دراین کشور موافقت کرد حکم پرونده قتل خبرنگار ایرنا صادر شد النجباء: تماشاچی بودن مایه ننگ است همایش ملی «محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی» در دانشگاه کردستان برگزار شد رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است» در تالار رودکی زمان شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ اعلام شد + مبلغ یادواره ۱۶ شهید روستای دهنه سرسفید آستانه اشرفیه ارتش سوریه ورود تروریست‌ها را به شهر «حماه» تأیید کرد زلزله ۴.۱ ریشتری جنوب استان بوشهر را لرزاند طبل تو خالی همسان سازی حقوق | شب عید بازنشستگان سخت تر شد!

1

دعای روز چهارم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا

  • کد خبر : 79822
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
دعای روز چهارم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا

دعای چهارمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه به همراه اوقات شرعی تقدیم مخاطبان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اوقات شرعی چهارمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه به افق تهران بدین شرح است:

اوقات شرعی امروز تهران:

اذان صبح طلوع آفتاب اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب شرعی
۵:۰۵:۱۹ ۰۶:۲۸:۳۲ ۱۲:۱۵:۴۹ ۱۸:۰۳:۰۵ ۱۸:۲۱:۱۳ ۲۳:۳۴:۱۲

دعای روز چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَةِ أَمْرِکَ، وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ، وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ، وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ، یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ.

خدایا در این ماه برای برپاداشتن امرت نیرومند ساز مرا، و شیرینی ذکرت را به من بچشان، و ادای شکرت را به من الهام فرما، و به نگهداری و پوششت نگاهم بدار، ای بیناترین بینندگان.

روز چهارم ماه مبارک رمضان، مؤمن چه خواسته‌ای باید داشته باشد؟

۱. نیرومندی در برپایی فرمان‌های الهی.

۲. چشیدن حلاوت و شیرینی یاد خدا.

۳. توفیق در سپاسگزاری نعمت‌ها.

۴. محفوظ ماندن و مصون بودن از حوادث و رسوایی.

«اللّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقامَةِ أَمْرِکَ»

از خداوند درخواست اقامه فرامین الهی را کرده است، چون خداوند تنها کسی است که باید اطاعت شود.

در سوره نساء آیه ۵۹ می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ (ای کسانی که ایمان آوردید، خدا را اطاعت کنید.)

اگر ما رسول گرامی و امامان را نیز اطاعت می‌کنیم به این دلیل است که خداوند فرموده است: وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکُمْ پس اطاعت از رسول و اولی الامر به خاطر اطاعت از خداست.

اگر کسی خدا را اطاعت کرد پاداشش هم‌نشینی با شخصیت‌های والا و برتر است.

در سوره نساء آیه ۶۹ می‌فرماید: وَ مَنْ یُطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا (و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند.)

اقامه اوامر الهی بستگی به مقاومت و ایستادگی دارد پس برای ایستادگی و مقاومت، قوت و نیرو لازم است که آن را از خدا می‌خواهد. به این مقاومت در اطاعت، به وسیله صبر در اطاعت نیز اشاره شده که یکی از مراتب صبر است و حاکی از آن است که اقامه اوامر الهی کاری بسیار دشوار است.

«وَأَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ»

پیامبر گرامی (ص) فرمودند: سه چیز است که فوق طاقت و توان این امت است:

۱. مواسات و برابری با برادر مؤمن در مال؛

۲. با انصاف با مردم تعامل داشتن؛

۳. ذکر خدا در تمام احوال.

مراد از ذکر ترنمات زبانی نیست بلکه ذکر یعنی توجه قلبی. پس ذاکر کسی است که قلبا متوجه خداست و زبانش مترنم به توصیف اوست.

حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: خدای سبحان را از روی غفلت و سهو توصیف نکن و او را فراموش مکن، خدا را به تمام و کمال ذکر بگو به طوری که دلت با زبانت و نهانت با آشکارت هماهنگ و موافق باشد. خدا را به حقیقت یاد نمی‌کنی جز در صورتی که در حال ذکر، نفس خودت را فراموش کنی و در انجام کار خودت را نیابی یعنی تو محو باشی و آنچه ظهور دارد خدا باشد. این حالت برای جان آدمی شیرین است و حلاوت دارد. این حالت برای انسان آرامش می‌آورد.

«وَأَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَداءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ»

شکر یکی از ثمرات حکمت است.

در سوره لقمان آیه ۱۲ می‌فرماید: وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ (به راستی ما به لقمان حکمت عطا کردیم که نسبت به خدا سپاس گزار و شاکر باشد)

در سوره بقره آیه ۲۴۳ می‌فرماید: ولی اکثر مردم شاکر نیستند. وَلکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ

شکر، سپاسگزاری در مقابل نعمت است ولی اکثر مردم شاکر نیستند. چون شکرگزاری لازمه‌اش این است که:

۱. نعمت‌های الهی را بشناسیم؛ گاه نعمت‌های الهی در قالب‌هایی هستند که انسان از آن ناخشنود است.

در سوره بقره آیه ۲۱۶ می‌فرماید: عَسَی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ (بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است)

نعمت دیدن پدیده‌ها، چشم بینا و بصیر می‌خواهد!

۲. نعمت‌ها را از ناحیه خدا بدانیم و برای دریافت آن خودمان را قابل ندانیم. حقیقت آن است که خدا لطف کرده نه اینکه من لایق هستم.

ولی چنین درکی در اکثر موارد وجود ندارد، و از طرفی قرآن در سوره نحل آیه ۱۸ می‌فرماید:

إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوهَا (اگر نعمت‌های خدا را شماره کنید، هرگز نمی‌توانید)

پس وقتی نمی‌توان نعمت را شمرد، چگونه می‌توان شکر نعمت کرد؟ بنابراین باید از خدا بخواهیم که روحیه شکرگذاری را به ما عنایت فرماید.

«وَاحْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَسَتْرِکَ، یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ»

در فقره آخر دعا، از خداوند می‌خواهیم که ما را در مقابل حوادث زیان‌بار مانند زلزله، بیماری، فقر و … حفظ کند.

فَاللهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (خدا بهترین نگهبان است و او مهربان‌ترین مهربانان است. یوسف / ۶۴)

همچنین در مقابل رسوایی‌ها، او ستارالعیوب است و چنان عمل می‌کند که هیچ‌کس مطلع نشود.

امیرالمؤمنین (ع) در دعای کمیل می‌فرمایند خداوند در برابر خطای بندگان اینگونه عمل می‌کند:

«اللّهُمَّ مَوْلَایَ کَمْ مِنْ قَبِیحٍ سَتَرْتَهُ، وَکَمْ مِنْ فَادِحٍ مِنَ الْبَلَاءِ أَقَلْتَهُ، وَکَمْ مِنْ عِثَارٍ وَقَیْتَهُ، وَکَمْ مِنْ مَکْرُوهٍ دَفَعْتَهُ، وَکَمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ»

(خدایا، ای سرور من چه بسیار زشتی مرا پوشاندی و چه بسیار بلاهای سنگین و بزرگی که از من معاف کردی و چه بسیار لغزشی که مرا از آن نگهداشتی و چه بسیار ناپسندی که از من دور کردی و چه بسیار ستایش نیکویی که شایسته آن نبودم و تو در میان مردم پخش کردی)

لازمه این محافظت و نگهبانی این است که نگهبان، بینا باشد پس در انتهای دعا عرضه می‌کنیم که: تو بیناترین بینایان هستی. یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=79822

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.