آوین ویژه»

جمهوری اسلامی بستر ظهور امام عصر (عج) است ۲۵دستگاه ماینر قاچاق از سردخانه متروکه در بناب کشف شد صفحه اول روزنامه‌های اصفهان دوشنبه ۱۷ دی ماه آسیب‌دیدگی شدید ستاره سرخپوشان/ پرسپولیس شوکه شد لحظاتی از مراسم بزرگداشت هنرمند فقید «ژاله علو» توافق جنجالی آمریکا و اوکراین؛ معامله‌ای بدون ضمانت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی کدام مواضع حساس سوریه را منهدم کرد؟ حسینیه امینی‌ها نگین هنر معماری ایرانی در قزوین جزییات واریز حقوق بازنشستگان در اسفند ماه اعلام شد + زمان پرداخت قاچاق گسترده بادام هندی در بازار| واردات پنج قلم آجیل و خشکبار آزاد شود کشته شدن ۸۲ تروریست الشباب در سومالی پیام تبریک نخست وزیر انگلیس به «ترامپ» ارزیابی نقاط قوت و ضعف برندها در همایش ملی برند ترس صهیونیست‌ها از رزمایش مشترک چین و مصر افزایش ترانزیت بین دو کشور ایران و تاجیکستان الزامی است سران گروه-۷: به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم حیرت روزنامه عبری از واکنش لبنانی‌ها به پرواز جنگنده‌های صهیونیستی سال زراعی جاری ۲۷ میلیون تن سبزی و صیفی تولید می‌شود

0

جوادی آملی: امت بودن که مرهون دیانت است را فراموش کرده ایم

  • کد خبر : 81237
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
جوادی آملی: امت بودن که مرهون دیانت است را فراموش کرده ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی گفت:آیت الله جوادی در تفسیر تسنیم درباره امت واحده، همه امت ادیان را در نظر دارد و آن را راه دعوت به امت واحده می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی استاد حوزه علمیه در سومین نشست قرآنی تهران که با هدف تشکیل مجلس قرآنی جهان اسلام برای راهبردی اثربخش در جهت تحقق امت واحده و با حضور بیش از پنجاه فعال قرآنی از ۲۴ کشور جهان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، درباره اهمیت وحدت برای رسیدن به امت واحده سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی با بیان اینکه قرآن کریم، سه نوع وحدت را برای جامعه انسانی پیش رو قرار داده است، افزود: این سه نوع وحدت در راستای یکدیگرند. هر یک زمینه وحدت برتر است.

وی ادامه داد: نوع اول وحدت، وحدتی است که هر یک از انبیای الهی با برنامه‌هایی که خدای عالم برای آن فراهم کرده است امت اش را به آن دعوت کرد. ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، عیسی روح الله و محمد رسول الله، هر یک براساس اینکه امتی تشکیل دادند و بنیانی را بنا نهادند مبدا و منتهایی را تبیین فرمودند. برای هر یک از این امت‌ها برنامه‌ای ویژه، کتاب خاص و شریعت و منهاج خاصی دیده شده است.

جوادی‌آملی همچنین ابراز کرد: نوع دوم از وحدت که در حوزه وحدت انسانی است، امت واحده اسلامی است. این امت واحده ناظر به جهت خاصی از انبیا و مرسلین نیست. بلکه همه انبیای الهی در آن شریک هستند. به تعبیر آیت الله جوادی آملی صاحب تفسیر تسنیم، اگر حضرت ابراهیم خلیل، امت واحده را به عنوان امت اسلام مطرح کرده است یعنی اسلام به معنای عام، نه به معنای خاص آن.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم برای همه ادیان الهی برنامه توحیدی امت واحده را پیشنهاد کرده است و همه را بر آن اساس فرا خوانده است. آیت الله جوادی در تفسیر تسنیم درباره امت واحده، همه امت ادیان را در نظر دارد و آن را راه دعوت به امت واحده می‌خواند.

این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه قرآن کریم، همه انسان‌ها را به عنوان امت واحده خطاب می‌کند، افزود: اراده خداوند بر آن است که همه انسان‌ها، در تحت درایت خداوند به عنوان امت واحده درآیند. ما گرفتار بخش‌های فرعی و مذهبی هستیم و امت بودن که مرهون دیانت است را فراموش کرده ایم. آنچه باعث اختلاف ما است و ما مسلمانان و ما ادیان و بشر را از یکدیگر جدا می‌کند و اجازه وحدت را از انسان گرفته است پرداختن به امور فرعی است.

در بخش دیگری از این نشست، برخی از مسئولان قرآنی و اساتید دانشگاهی و حوزه‌ای کشورهای مختلف، درباره اهمیت پرداختن به قرآن کریم در ایجاد وحدت و امت واحده، سخنرانی کردند.

سومین نشست قرآنی تهران با هدف تشکیل مجلس قرآنی جهان اسلام برای راهبردی اثربخش در جهت تحقق امت واحده با حضور بیش از پنجاه فعال قرآنی از ۲۴ کشور جهان، ۱۶ اسفندماه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=81237

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.